Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1672 (2020-2021)
Innlevert: 16.03.2021
Sendt: 17.03.2021
Besvart: 23.03.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): Som ved alle nye utbygginger, er det viktig at det før bygging av Polarsirkelen Lufthavn ved Mo i Rana blir gjort gode biologiske kartlegginger og laget klimabudsjett for prosjektet. De biologiske utredningene som er gjort er over ti år gamle.
Vil statsråden bidra til at det blir gjort nye biologiske undersøkelser etter ny standard for konsekvensutredninger som kom i 2017 og vil han påse at det blir utarbeidet et detaljert klimabudsjett, ikke minst med tanke på de berørte myrområdene?

Begrunnelse

Forarbeidet til flyplassen har pågått i mange år. Den biologiske utredningen fra Asplan Viak er nå 12 år gammel. Utredningen er mangelfull mht.:

• Avrenning fra flyplassområdet til det nasjonale laksevassdraget Ranelva i byggefase og driftsfase
• Mangelfull analyse av klimautslipp som følge av drenering av myr i flyplassområdet. Myr utgjør omlag 30 % av arealet og undersøkelser med georadar viser en dybde flere steder på 6-7 meter.
• Utredningene er ikke gjort iht. de oppdaterte kravene til konsekvensutredninger fra 2017. Vi tenker her at paragraf 28 "Oppdatert kunnskap" er relevant. Sitat: "Hvis det går lang tid fra gjennomført høring av konsekvensutredningen til tidspunkt for endelig vedtak, skal ansvarlig myndighet forvisse seg om at oppdatert kunnskap legges til grunn for sluttbehandling av saken, jf. § 29."
• Artsdatabankens rødlister for arter og naturtyper er begge oppdatert etter at Asplan Viak lagde sin rapport i 2008.
• Det mange kalte små og store skandaler knytta til utbygginga av Evenes flystasjon viser problemene som kan oppstå ved mangelfulle utredninger tilknytta et slikt prosjekt.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Etter oppdrag fra Samferdselsdepartementet (SD) la Avinor AS (Avinor) i 2015 fram et forprosjekt for en ny lufthavn i Mo i Rana. Avinor fikk 28. mai 2020 i oppdrag av SD å oppdatere forprosjektet fra 2015. Oppdateringen ble ferdigstilt i januar 2021. Jeg har lagt representanten Nævras spørsmål fram for Avinor.
Avinor viser i sitt innspill til at det er gjort flere biologiske kartlegginger og vurderinger av området der lufthavna er planlagt. I forbindelse med kommunedelplanen, som ble vedtatt i 2009, ble det som en del av konsekvensutredningen gjennomført en kartlegging av arter og naturtyper. I 2010 kartla Biofokus området på oppdrag fra Rana kommune. I 2020 kartla Norsk institutt for bioøkonomi, på oppdrag fra Miljødirektoratet, et område som overlapper med området for den planlagte lufthavna helt i vest. Data fra disse kartleggingene ligger ifølge Avinor tilgjengelig i Miljødirektoratets Naturbase (Naturbase - Miljødirektoratet (miljodirektoratet.no).
I forbindelse med Avinors forprosjekt i 2015, bestilte Avinor en vurdering fra Norconsult av naturverdiene i og nær tiltaksområdet sett opp mot nye rødlister og krav til konsekvensutredning (KU). Norconsult konkluderte med følgende: Notatet viser at det er kommet noe ny kunnskap siden kartleggingen i KU fra 2008, men at verdsetting av arealene i hovedsak er som i 2008. For noen arter har imidlertid rødlistestatus blitt redusert. I april 2015 gjennomførte Norconsult på oppdrag fra Avinor lytting etter hubro. I august 2015 ble den aktuelle reirhyllen besøkt, og det ble tatt bilder og lett etter sportegn etter hekking. Undersøkelsen ga sterke indikasjoner på at hubro ikke hekket på lokaliteten i 2015.
Avinor viser til at det siden konsekvensutredningen ble utført, er kommet en oppdatert rødliste for naturtyper og for arter. Rødlisten oppdateres med jevne mellomrom, og det er varslet en ny oppdatering av rødlisten for arter i 2021. Som det ellers er vist til i spørsmålet, ble forskriften om konsekvensutredning sist oppdatert i 2017. På bakgrunn av de tidligere kartleggingene av området, samt vurderingen fra 2015 og det som da var lagt inn i Naturbase, konkluderte Avinor høsten 2020 med at verdien av en ny kartlegging av det biologiske mangfoldet i området ville være begrenset. Det faktum at kartleggingstidspunktet også delvis ville overlappe i tid med oppstarten av anleggsarbeidene, bidro til konklusjonen. Avinor har ut fra dette ikke planlagt å gjennomføre nye biologiske kartlegginger etter den nye standarden for konsekvensutredning som kom i 2017.
Avinor viser ellers til at Ranaelva er klassifisert som et nasjonalt laksevassdrag. I 2015 gjorde Avinor vurderinger av hvordan prosjektet vil kunne påvirke biologien og vannkvaliteten i vannforekomstene som berøres av prosjektet. Vurderingene omfattet Ranaelva med relevante sideelver. Vurderingene satte spesielt søkelyset på mulige effekter av avrenning av nitrogen og partikler i anleggsfasen, men også på avrenning av formiat- og glykolholdig overvann fra flyoppstillingsplassene i driftsfasen. Også disse vurderingene ble oppdatert i februar 2021 i forbindelse med oppdateringen av Avinor forprosjekt fra 2015.
I forbindelse med Avinors forprosjekt fra 2015 ble det videre tatt prøver i de nærliggende vannresipientene for å klassifisere resipientenes økologiske status i henhold til vannforskriftens veileder. Formålet med prøvetakingen var å kartlegge den økologiske tilstanden i resipientene før anleggsarbeidene starter. Dette gir grunnlag for å planlegge tiltak for å unngå uakseptabel påvirkning på vannressursene av prosjektet. Klassifiseringen i 2015 ble basert på Veileder: 02:2013 til vannforskriften. Det kom en ny veileder i 2018 (Veileder: 02:2018). Det har i mellomtiden også blitt gjennomført nyere undersøkelser. Klassifiseringen ble derfor oppdatert i februar 2021 i forbindelse med oppdateringen av Avinors forprosjekt fra 2015. For å sikre at førsituasjonen er godt dokumentert, planlegger Avinor å få gjennomført supplerende prøvetakinger før anleggsarbeidene starter.
I henhold til forurensningsloven søkte Avinor 4. mars i år Statsforvalteren i Nordland om midlertidig utslippstillatelse for anleggsarbeider i forbindelse med bygging av den nye lufthavna. Avinor har hatt møter med Fylkesmannen, senere Statsforvalteren, i Nordland både i forbindelse med forprosjektet i 2015 og i forbindelse med utarbeidelsen av søknaden om midlertidig utslippstillatelse i 2021.
Avinor skal ellers lage et klimagassbudsjett for anleggsperioden, som inkluderer myrområdene som berøres av prosjektet. Klimagassbudsjettet er tatt inn i prosjektets styringsdokument og vil bli utarbeidet i forbindelse med detaljplanleggingen. I anleggsperioden vil klimagassbudsjettet bli fulgt opp med et klimagassregnskap, hvor resultatet vil inngå i prosjektets rapporteringsrutiner.