Ruth Grung (A): Elektrifisering er vår viktigste klimaløsning og etterspørselen etter fornybar energi øker raskt. For å lykkes med omstilling krever det en radikal utbygging av kraftnettet. Norge mangler fagfolk med rett kompetanse i alt fra planlegging, utbygging, vedlikehold og utvikling av smarte løsninger. Det er viktig med mer datakunnskap i alle utdanningene og tettere samhandling med næringsaktørene.
Hva gjør statsråden for å øke og styrke finansiering av ingeniørutdanningene slik at vi kan nå klimamålene og ny industri vil velge Norge?
Begrunnelse
Norge er i dag avhengig av importert arbeidskraft i mye av utbygging av dagens nett. I tillegg til fagarbeidere og ingeniører er det stort behov for informasjonsarkitekter, prosjektledere med IT-kompetanse, utviklere, utviklere etc. for å bygge og lage systemene som sikrer stabile leveranser samtidig som kostnadene holdes nede.
I tillegg er det behov for matematikere og statistikere, samt kybernetikere til de avanserte løsningene som må utvikles i samarbeid med elkraft- og maskinkompetansen.
Sektoren etterlyser mer datakunnskap inn i elkraftstudiene. Det er positivt at NTNU oppretter et studium som kombinerer elkraft og IKT i større grad. Det er behov for å styrke elkraft ingeniør tilbudet i hele landet og sikre finansering som tar høyde for relevant utstyr og laboratorier.
Digital21 og Energi21 har begge anbefalt gode tiltak for økt kvalitet i høyere utdanning:
• Økt antall studieplasser i STEM-fagene (Digital21's anbefaling)
• Heve finansieringskategori for ingeniør- og teknologistudier (Digital21's anbefaling)
• Etablere skalerbare etterutdanningstilbud i IKT for yrkesaktive (Digital21's anbefaling)
• Tettere kobling mellom næringsliv og akademia, gjennom eksempelvis kontinuerlig samarbeid om utdanningsopplegg og læringsmål tilpasset næringens behov. (Energi21's anbefaling)
• Mer praksis integrert i utdanningen der praksisbedriften for noe mer kompensasjon. (Energi21's anbefaling)
• Styrke satsingen på nærings PhD. og industrimasterutdanning. (Energi21's anbefaling)
• Videreutvikle eksisterende laboratoriefasiliteter til nye kompetansekrav. (Energi21's anbefaling)
• Integrere IKT-kompetanse i energifaglige utdanninger, og sikre kandidater med relevant IKT kompetanse til energibransjen. (Energi21's anbefaling)
Kraftselskapene har et selvstendig ansvar for rekruttering og gjør mye for å få ungdom til å velge relevante utdanningsløp. Men den kraftige økningen i etterspørsel av fornybar kraft, ofte på nye steder som krever rask utbygging av mer overføringsnett, er det behov for at myndighetene samarbeider tettere med næringen for å sikre bedre tilgang på kompetanse.