Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1739 (2020-2021)
Innlevert: 22.03.2021
Sendt: 22.03.2021
Besvart: 26.03.2021 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Har regjeringen vurdert å frikjøpe digitale hjelpemidler fra forlagene i en periode nå hvor mange skoler igjen er på rødt nivå og mange elever har hjemmeskole (Mange skoler har dessverre ikke råd til disse pakkene fra forlagene, men disse ville vært svært gode hjelpemidler i ei tid da mye undervisning skal foregå hjemme)?

Begrunnelse

Igjen er det mange skoler som er på rødt nivå og mange elever har hjemmeskole. En "digital kvalitetspakke" til skoler/lærere, ville vært et hjelpemiddel i denne tiden som ville vært til uvurderlig hjelp til skoler og lærere, og ikke mist en mulighet til å gjøre hjemmeundervisningen litt mer motiverende for de barna som sitter mye hjemme alene og skal jobbe på egen hånd. Eksempler på slike digitale hjelpemidler er de digitale hjelpemidlene til forlagene, men også f.eks. ebok.no som har mange lydbøker for barn og ungdom, eller ar elvene får et gratis barneabonnement på Storytell. Jeg mener dette forslaget er noe ministeren må vurdere fram til krisa er over og som lærere kan bruke i en periode.

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Det er kommunene og fylkeskommunene som er ansvarlige for innkjøp av læringsressurser og materiell til skolene. De er også behandlingsansvarlige for de data som samles inn om elevene gjennom de digitale læremidlene som anskaffes. Det er viktig at kommunens/skolenes lærere er involvert i vurderingene av læremidler slik at valg av læremidler tilpasses lokale forhold. I den digitale veilederen for kvalitetskriterier for læremidler anbefaler Utdanningsdirektoratet sterkt at arbeidet med valg av læremidler gjøres i kollektive prosesser i profesjonsfellesskapet.
Jeg oppfatter representantens forslag slik at det innebærer at departementet skal velge ut hvilke læremidler som har god kvalitet slik at de kan inngå i en «digital kvalitetspakke». Det et viktig prinsipp at nasjonale utdanningsmyndigheter ikke skal godkjenne læremidler, hverken digitale eller tradisjonelle læremidler på papir. Et statlig frikjøp av digitale læremiddelpakker kan også være konkurransevridende.
I forbindelse med RNB i 2020 ble det satt av 60 millioner kroner til innkjøp av digitale læremidler i forbindelse med korona. Disse midlene kom i tillegg til en eksisterende tilskuddsordning for innkjøp av digitale læremidler som en del av satsingen Den teknologiske skolesekken. Den eksisterende ordning ble forsterket, slik at det totale tilskuddet ble på 111 mill. kroner i 2020. 253 kommuner/fylkeskommuner fikk tilskudd gjennom dette i 2020, der de selv valgte hvilke digitale læremidler de ønsket å anskaffe. I tillegg ble 4 millioner tildelt friskoler for innkjøp av digitale læremidler og 5 mill. kroner ble satt av til utvikling av digitale læremidler på og i samisk.