Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1855 (2020-2021)
Innlevert: 08.04.2021
Sendt: 09.04.2021
Rette vedkommende: Helse- og omsorgsministeren
Besvart: 15.04.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Det offentlige er en viktig innkjøper av transporttjenester og er dermed med å setter en standard for hvilken kvalitet vi kan forvente oss av transporttjenestene. Vi er kjent med at i anbud fra Helse Sør-Øst er kvalitet og gjennomføringsevne vektet med 0 % i anbudsdokumentene. Samtidig er pris vektet med 90 %.
Mener statsråden at en slik prioritering av kvalitet av det offentlige transporttilbudet bidrar til et trygt og godt drosjetilbud i Norge?

Begrunnelse

Drosje er en svært viktig del av kollektivtilbudet i Norge. Og drosjen er tilstede i livets mest sårbare situasjoner, det er barn som kjøres til og fra skolen og pasienter som bringer til og fra sykehus.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Helse Sør-Øst RHF har orientert om at det er Sykehusinnkjøp HF som gjennomfører anskaffelser av pasienttransport for helseforetakene i deres regionen. Sykehusinnkjøp HF har høy kompetanse på anskaffelser, og har etter hvert også fått lang erfaring i å bidra ved anskaffelser av pasienttransport. Alle anskaffelser gjennomføres dermed med strenge krav til kvalitet og gjennomføringsevne, og likt for alle.
I de fleste anskaffelsene vurderes de aktuelle tilbyderne i to trinn. I første trinn av anskaffelser av pasienttransport, må alle tilbydere oppfylle en rekke obligatoriske kvalitetskrav for å bli kvalifisert til å delta i konkurransen. Disse kravene skal sikre at alle som deltar kan levere en tjeneste med god gjennomføringsevne og kvalitet for brukerne.
Det stilles videre strenge krav til responstid og kapasitet, og det er krav om å kunne gi bistand til pasienter med særlige behov. Til kjøretøyet stilles det også strenge krav til miljø og utslipp. Dersom transportselskapene ikke oppfyller disse obligatoriske kravene, er de ikke kvalifisert til å delta i konkurransen. Dermed oppfyller alle som får delta i anskaffelsen allerede strenge kvalitetskrav.
I andre trinn, når konkurransen gjennomføres, vurderes tilbyderne ut fra noen ytterligere tildelingskriterier. Ettersom kvaliteten på tjenesten allerede er godt sikret gjennom de obligatoriske kravene i første trinn, konkurrerer de hovedsakelig på pris når konkurransen gjennomføres i andre trinn, og eventuelt opp mot tilleggskriterier. Ved noen tilfeller kan pris vektes 90 prosent og ytterligere kvalitetskrav 10 prosent når tildelingskriteriene vurderes i konkurransen på andre trinn. Denne måten å gjennomføre anskaffelsene på, altså over to trinn, bidrar dermed til å ivareta hensynet til både kvalitet og pris.