Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1856 (2020-2021)
Innlevert: 08.04.2021
Sendt: 09.04.2021
Besvart: 16.04.2021 av arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Petroleumstilsynet har nylig pålagt Equinor å gjøre noe med bemanningen på plattformene på norsk sokkel. Fagforeninger som SAFE har gjennom mange år påpekt det samme, og at bemanningen er blitt uforsvarlig kuttet. Anders Opedal i Equinor mener på sin side det ikke er grunnlag for pålegget fra Petroleumstilsynet.
Vil statsråden sørge for at Equinor etterlever Ptils. pålegg, og vil statsråden undersøke hvorvidt sikkerheten på norsk sokkel har blitt svekket de siste årene, og iverksette tiltak for å motvirke dette?

Begrunnelse

Før påske påla Petroleumstilsynet Equinor å gjøre noe med bemanningen på plattformene sine. De peker særlig på den omfattende bruken av overtid, som de mener er i strid med rammeforskriften. Også fagforeninger som SAFE reagerer på Equinor sine kutt, og viser til at de i lang tid har pekt på uforsvarlige kutt i bemanningen.
Flere er bekymret for at kostnadskuttene på sokkelen de siste årene har ført til svekket sikkerhet på sokkelen. Det er en reell bekymring vi må ta på alvor.
Bare det siste året har vi sett flere alvorlige hendelser hos Equinor. SAFE peker på at bare tilfeldigheter gjorde at ingen omkom på de to brannene på Equinors landanlegg i fjor. Det er svært alvorlig.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Jeg kan bekrefte at Petroleumstilsynet 26. mars 2021 ga Equinor et pålegg etter tilsyn med bemanningssituasjonen i virksomheten. Pålegget gjelder Equinors styring av bemanning og kompetanse i virksomheten på norsk sokkel og er basert på et samlet bilde av tilsynsaktiviteter med flere Equinoropererte innretninger. Konkret omhandler vedtaket bruk av utvidet oppholdsperiode/overtid for å dekke opp det Petroleumstilsynet anser å være et vedvarende behov for økt kapasitet.
Pålegget følges opp av Petroleumstilsynet som tilsynsorgan. Arbeids- og sosialdepartementet er klageinstans for Petroleumstilsynets vedtak, og det er ikke aktuelt for meg å gå inn i denne konkrete saken og detaljstyre en underliggende etat. Regjeringen tror på at etatene styres gjennom tillit og fullmakter, og jeg har tiltro til at Petroleumstilsynet og de ansatte løser sine oppgaver på en utmerket måte. Jeg nevner for ordens skyld at fristen som er satt for å etterkomme pålegget ikke er utløpt.
Risikonivået i petroleumsvirksomheten overvåkes fortløpende gjennom prosjektet "Risikonivå i norsk petroleumsvirksomhet (RNNP)". RNNP er organisert i et samarbeid mellom myndighetene, bransjeforeningene, fagforeningene, selskapene og relevante forskningsmiljøer. Utviklingen overvåkes ved hjelp av en rekke indikatorer for sikkerhet og arbeidsmiljø. Det utarbeides en årlig rapport som viser trender i risikobildet over tid. Arbeidet med RNNP er forankret i partssamarbeidet gjennom Sikkerhetsforum, som også fungerer som referansegruppe og hovedmottaker av resultatene. RNNP inneholder informasjon om ulykker og andre relevante sikkerhets- og arbeidsmiljøfaktorer på sokkelen og på landanleggene. RNNP viser også utviklingen når det gjelder akutte utslipp. Storulykkeindikatoren i RNNP, som reflekterer både antall alvorlige hendelser og hendelsenes potensial med tanke på tap av liv, viser i all hovedsak en forbedring over tid. Utviklingen viser likevel at det er utfordringer på enkelte områder.
Regjeringen fremmet i 2018 Meld. St. 12 (2017–2018) Helse, miljø og sikkerhet i petroleumsvirksomheten. Stortingsmeldingen gir en bred gjennomgang av HMS-tilstanden i næringen og en vurdering av tilsynsoppfølging og regelverk. Selv om det er bred enighet om at regimet i all hovedsak fungerer godt, er det også pekt på noen forbedringspunkter. På bakgrunn av stortingsmeldingen og Riksrevisjonens rapport fra 2019 har jeg gitt Petroleumstilsynet i oppdrag å gjennomføre et utviklingsarbeid for å tydeliggjøre og videreutvikle sin tilsynsstrategi og virkemiddelbruk. Petroleumstilsynet skal være en sterk og tydelig tilsynsmyndighet overfor petroleumsnæringen. Utviklingsarbeidet innebærer at Petroleumstilsynet skal bruke sine virkemidler på en aktiv og tydelig måte, og at de skal bruke hele bredde av sine virkemidler om nødvendig. Dette for å bidra til at aktørene tar sitt ansvar, sikrer etterlevelse av regelverket og bidrar til et fortsatt høyt sikkerhetsnivå i petroleumsnæringen.
Jeg er opptatt av at Petroleumstilsynet også i fremtiden skal være en sterk og tydelig tilsynsmyndighet, som følger opp at selskapene lukker avvik og etterkommer pålegg. Jeg vil følge utviklingen i petroleumsvirksomheten tett videre.