Skriftlig spørsmål fra Tellef Inge Mørland (A) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1884 (2020-2021)
Innlevert: 10.04.2021
Sendt: 12.04.2021
Besvart: 20.04.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Tellef Inge Mørland (A)

Spørsmål

Tellef Inge Mørland (A): Hvilke grep vil helseministeren ta for raskt å sikre at barn og unge med spiseforstyrrelser ikke skal bli møtt med lange køer på chat- og hjelpetelefontilbud, og enda lengre ventelister for å komme til gratis lavterskeltilbud slik som f.eks. ROS kan tilby?

Begrunnelse

Behovet for å sikre personer som nå sliter med sin psykiske helse reell tilgang på lavterskeltilbud uten ventelister er stort. Et av de områdene behovet for oppfølging ser ut til å ha økt ytterligere under koronapandemien er innen spiseforstyrrelser. En sykdom som rammer barn og unge hardt. For eksempel kan Rådgiving om spiseforstyrrelser (ROS) nå melde om at bare ved ROS Vestland står det 50 personer på venteliste.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Spiseforstyrrelse er en bekymringsfull tilstand som vi vet kan utvikle seg i alvorlig retning, dersom det ikke gis ikke god og rask hjelp. Det er derfor med bekymring jeg har merket meg økningen i etterspørselen etter både rådgivning og helsehjelp.
Jeg vil først nevne at de offentlige helsetjenestene er operative over hele landet og i alle landets kommuner, også under pandemien. Det omfatter helsestasjons- og skolehelsetjeneste, fastleger og landets ca. 80 barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikker (BUP), som alle gir tilbud også ved spiseforstyrrelser. BUP har strukket seg langt under pandemien og har økt aktiviteten sammenliknet med tidligere år, blant annet gjennom økt bruk av nettbaserte løsninger og telefon. De regionale helseforetakene har meldt til departementet at de har stor oppmerksomhet på situasjonen under pandemien og ikke minst på situasjonen knyttet til økt antall henvisninger knyttet til spiseforstyrrelser. Stortinget bevilget som kjent 100 millioner kroner til styrking av BUP i mars. Helseregionene har frist til 1. mai med å melde tilbake hvordan midlene blir disponert for å styrke tjenesten. Det er videre bevilget betydelige midler under pandemien for å opprettholde kommunale lavterskeltilbud, avlastnings- og aktivitetstiltak for barn og unge.
Hjelpetelefonene utgjør et viktig tilbud for mange med psykiske problemer eller lidelser og støttes derfor over statsbudsjettet. Kirkens SOS og Mental helses hjelpetelefon er til sammen styrket med 15 millioner kroner under pandemien, i tillegg til styrkinger av flere andre chat- og telefontjenester. Regjeringen har også merket seg helse- og omsorgskomiteens merknad ved budsjettbehandlingen for 2021, hvor regjeringen bes komme tilbake i revidert nasjonalbudsjett for 2021 med forslag til hvordan ROS kan bli et landsdekkende tilbud. Med forbehold om endringer vil revidert nasjonalbudsjett legges frem 11. mai 2021.