Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:2043 (2020-2021)
Innlevert: 27.04.2021
Sendt: 27.04.2021
Besvart: 04.05.2021 av klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): I år blir isfiskeløypa til Virvassdammen kraftanlegg i Rana kommune hvor det har vært lov å kjøre med snøskuter for isfiskere siden 1977 stengt. Det må være en utilsiktet virkning av lovendringen som åpner for rekreasjonskjøring at denne isfiskeløypen, som allerede har svært strenge restriksjoner, stenges. Både Rana kommune og Statsforvalteren i Nordland er positive til løypa. Meningen med å endre loven kan da ikke være at adgang til å opprette rekreasjonsløyper skal stenge for en isfiskeløype som flere generasjoner har brukt.
Er det regjeringas intensjon å få stengt denne tradisjonelle isfiskeløypa som går langs bilveien inn til Virvassdammen?

Begrunnelse

Isfiskeløypa fra 1977 som følger bilveien inn til Virvassdammen kraftanlegg stenges fordi paragraf 8 i motorferdselloven sier at «I avgrensede områder med viktige fiskevann som ligger mer enn 5 km fra brøytet veg, og som har liten befolkning og ligger utenom hyttegrender og sårbare naturvern-, frilufts- eller viltområder, kan Miljødirektoratet åpne mulighet i enkelte deler av landet for bruk av snøscooter. I slike områder kan fylkesmannen legge ut løyper for kjøring med snøscooter etter forslag fra kommunen.» ikke gjelder fra juni 2021.
Meningen med å endre motorferdselsloven kan da ikke være at rekreasjonsløyper skal ødelegge for en isfiskeløype som flere generasjoner har brukt?
Bilveien fra Virvassdammen benyttes av fiskere, jegere og bærplukkere ved Virvatn hele sommeren/høsten. Men nå ødelegger endringen i motorferdselsloven for muligheten for det tradisjonelle isfisket ved Virvatnet.
Denne isfiskeløypa som Statsforvalteren i Nordland var positiv til ble påklaget av div organisasjoner og dermed ble ekstern Statsforvalter oppnevnt. Ekstern Statsforvalter i Trøndelag tok etterhvert klagen til følge og legger ned isfiskeløypa fra 2021 fordi eneste annet alternativ når paragraf 8 i motorferdselloven forsvinner 21.06 i år var å gi den status «rekreasjonsløype». I begrunnelsen vises det til at løypa går i «inngrepsfritt område». Isfiskeløypa går derimot langs en bilvei og inn til et vannkraftanlegg og det er ikke et inngrepsfritt område. Et vannkraftanlegg i fjellet det motsatte av inngrepsfritt. Løypa følger uavbrutt bilveien, og ender der bilveien ender. I tillegg til kraftanlegget har strekninga kraftgate, steindeponi, og ei tørrlagt virvasselv.
Kan Statsforvalteren i Trøndelag misforstått, og ment at «Virvassdam» og «Virvann» er samme sted? Fra Virvassdam til Virvann er det jo inngrepsfritt, men fra Andfjell til Virvassdam er det som tidligere nevnt en bilvei inn til vasskraftanlegg, og det er jo på denne strekninga det er tillatt med persontransport av isfiskere. Fra Virvassdam til Virvann må isfiskerne gå 5-8 km på ski for å komme frem. Etter lovendringen hvor myndighetene åpnet for at kommunene kunne etablere rekreasjonsløyper så ble begrepet «isfiskeløyper» samtidig fjernet fordi man trodde rekreasjonsløypene erstattet isfiskeløypene. Dette ble dessverre helt feil i dette tilfellet, og fordi isfiskeløypa inn Virvassdammen heretter må kalles rekreasjonsløype så avsluttes løypa som har vært der siden 1977.
Statsforvalteren Trøndelag tar ikke hensyn til det kommunale selvstyre når det ble gitt tillatelse til å opprettholde denne isfiskeløypa kun til juni 2021. Om kommunen kan opprette rekreasjonsløyper andre steder slik at folk kan få kjøre skuter, har det ikke betydning i denne saken. For isfiskere som har fisket på Virvatn gjennom flere generasjoner handler dette ikke om å kjøre skuter i andre rekreasjonsløyper. Det handler om friluftsliv, om å holde tradisjoner levende, om å høste av naturen.
Fakta:
Rana kommune har forskriftfestet løype for kjøring med snøskuter til parkeringsplassen for Virvatn, Virrvassdammen, med følgende vilkår:

a) Bruk av løypene er kun tillatt i forbindelse med isfiske og transportbehov i denne sammenheng.
b) Dokumentasjon for betalt fisketrygdavgift og fiskekort må kunne forevises for oppsyn.
c) Kjøring er ikke tillatt utenfor løypene.
d) Bruk av løypene er tillatt i perioden 1. februar til og med 1. mai, annenhver uke.
Med uke forstås i denne sammenheng tidsrommet mandag kl. 00.00 til søndag kl. 24.00.
I påskehelgen er kjøring ikke tillatt.
e) All kjøring skjer på eget ansvar og må skje etter vanlige regler for hensynsfull ferdsel.

Forskrift om løyper for kjøring med snøskuter til Virvatnet og Fiskløsvatnet, Rana kommune, Nordland: https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/1998-03-19-346

Sveinung Rotevatn (V)

Svar

Sveinung Rotevatn: Den særskilde regelen for isfiskeløyper ble vedtatt oppheva i 2015, i samband med at Stortinget vedtok den nye regelen i motorferdsellova § 4a som gir kommunane høve til å etablere rekreasjonsløyper for snøskuter. Det same gjaldt den særskilde regelen om snøskuterløyper i Nord-Troms og Finnmark. Grunnen til at desse reglane blir oppheva, er at det ikkje lenger er bruk for dei når alle kommunane no har eigen heimel til å opprette løyper gjennom den nye regelen i motorferdsellova § 4a.
For å gi kommunane tid til å vedta dei gamle løypene etter det nye regelverket, ble det bestemt at opphevinga ikkje skulle tre i kraft før etter seks år, det vil seie 19. juni 2021.
I Prop. 35 L (2014-2015) kap. 5.6.1.3 seier departementet blant anna:

"Ved å gi kommunene en frist på seks år mener departementet at kommunene har god tid på seg til å gjennomføre de prosesser som er nødvendige for å få fastsatt løypene innenfor de nye reglene."

Eg har ikkje vore inne i saksbehandlinga av den konkrete saka i Rana kommune, som er endeleg avgjort av Statsforvaltaren i Nordland. Eg ønsker derfor ikkje uttale meg om denne saka konkret. Generelt så er det slik at for at ei tidlegare isfiskeløype skal kunne brukast etter 19. juni 2021, må den bli fastsett på nytt etter dei nye reglane i motorferdsellova § 4a og den tilhøyrande forskrifta.
Som det går fram av lovforarbeida, ble datoen for når opphevinga skulle tre i kraft satt seks år fram i tid nettopp fordi regjeringa føresette at kommunane ønska å vidareføre ein del av dei eksisterande løypene, og seksårsfristen ville gi kommunane tid til å gjere dei naudsynte vurderingane og prosessane for å få til dette. Meininga med lovendringa var derfor ikkje å stenge gamle løyper som var brukt i generasjonar, som representant Mossleth spør om.
Eg har ikkje oversikt over kor mange av dei tidlegare løypene i Finnmark og Nord-Troms eller isfiskeløypene som har blitt vedtatt som løyper etter nytt regelverk, men eg veit at det er ein god del. Eit eksempel er Sør-Varanger kommune som har vidareført alle dei 473 kilometrane med snøskuterløype som dei hadde før lovendringa. Eit anna eksempel er Snåsa kommune, som har omgjort si isfiskeløype til løype etter nytt regelverk.
Det er likevel slik at løyper som skal bli vedtatt etter det nye regelverket, må oppfylle krava som er stilt i dette regelverket. Det betyr både krav til sjølve løypene – til dømes at dei ikkje skal ligge i verneområde – og til kommunen sin prosess for å vedta løyper.