Marit Knutsdatter Strand (Sp): I Nasjonal Transportplan Meld. St. 20 (2020-2021) omtales E16 som en viktig Øst-Vest-korridor og at E16 Filefjell har best vinter-regularitet. Strekningen E16 Fagernes Sør-Hande er siste store flaskehals i Valdres, og avgjør videreutvikling av byen og regionsenteret i Valdres.
Hvilke vurderinger er gjort ved å ta E16 Fagernes-Hande ut av nasjonal transportplan, og hvordan skal lokalsamfunnet planlegge for de neste 12 åra om E16 gjennom Fagernes forblir uavklart?
Begrunnelse
Det er tilbakelagt flere årtier med planlegging som nå fortjener en løsning. En omlegging av E16 utenom Fagernes sentrum er av stor betydning. Byen blir delt i to, og årsdøgntrafikken er på 11 000 på Fagernes bru i sentrum. Forrige samferdselsminister krevde at kostnadene ble redusert, noe som er innfridd i en forkortet tunell-løsning for strekningen. Dette er den største effektiviseringsgevinsten av alle prosjekta som ble analysert. For helhetlig utbygging av E16 gjennom Valdres, må veien og trafikken gjennom Fagernes få en avklaring. Om det er videre arbeid med kostnadsbesparende tiltak som må til, bør strekningen få stå i NTP for å fullføre det alt påkosta prosjektet.