Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2107 (2020-2021)
Innlevert: 03.05.2021
Sendt: 04.05.2021
Besvart: 11.05.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): I Nasjonal Transportplan Meld. St. 20 (2020-2021) omtales E16 som en viktig Øst-Vest-korridor og at E16 Filefjell har best vinter-regularitet. Strekningen E16 Fagernes Sør-Hande er siste store flaskehals i Valdres, og avgjør videreutvikling av byen og regionsenteret i Valdres.
Hvilke vurderinger er gjort ved å ta E16 Fagernes-Hande ut av nasjonal transportplan, og hvordan skal lokalsamfunnet planlegge for de neste 12 åra om E16 gjennom Fagernes forblir uavklart?

Begrunnelse

Det er tilbakelagt flere årtier med planlegging som nå fortjener en løsning. En omlegging av E16 utenom Fagernes sentrum er av stor betydning. Byen blir delt i to, og årsdøgntrafikken er på 11 000 på Fagernes bru i sentrum. Forrige samferdselsminister krevde at kostnadene ble redusert, noe som er innfridd i en forkortet tunell-løsning for strekningen. Dette er den største effektiviseringsgevinsten av alle prosjekta som ble analysert. For helhetlig utbygging av E16 gjennom Valdres, må veien og trafikken gjennom Fagernes få en avklaring. Om det er videre arbeid med kostnadsbesparende tiltak som må til, bør strekningen få stå i NTP for å fullføre det alt påkosta prosjektet.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg viser til mitt tidligere svar på representantens spørsmål nr. 2044 angående et annet prosjekt som ikke var nevnt i ny Nasjonal transportplan (NTP).
Ikke alle vil finne "sitt" prosjekt omtalt og prioritert i ny NTP. At et prosjekt ikke er nevnt i ny NTP er likevel ikke det samme som at det ikke vil bli startet opp de neste 12 årene. Siste seksårsperiode inneholder færre detaljer om prosjekter. Vi har kun angitt en samlet økonomisk ramme for store investeringer. At et prosjekt er nevnt i ny NTP en viktig milepæl, men det kan skje endringer i rekkefølgen på prosjektene. I ny NTP har transportvirksomhetene fått større frihet til å foreslå endret rekkefølge og omfang for prosjektene. Dette kaller vi for porteføljestyring. Hvis et prosjekt blir optimalisert og får økt samfunnsøkonomisk lønnsomhet, kan det "rykke frem i køen": Kutt i kostnader kan gjøre det mulig å bygge ut prosjektene i ny NTP raskere. Dette kan også åpne opp for andre prosjekter.
Jeg vil likevel fremheve at det satses betydelig på veiene i Innlandet. Jeg vil i denne saken fremheve sluttføring av E16 over Filefjell og E16 Fønhus-Bagn-Bjørgo samt arbeid med betydelige utbedringer på E16 mellom Fagernes og Øylo. Videre vil jeg fremheve Nye Veier AS sine vegutbygginger på E6. I tillegg utvides Nye Veier AS sin portefølje med strekningene E6 Otta-Dombås, E136 Dombås-Vestnes, Rv 25 Hamar-Løten og Rv. 4 Hunndalen-Mjøsbrua. Ny NTP legger videre opp til en videre utbygging av rv. 4 Roa-Gran grense og ny vei forbi det skredusatte området ved E16 Kvamskleiva. I tillegg legges det opp til betydelige utbedringer på rv. 3 i Østerdalen.