Christian Tybring-Gjedde (FrP): Hva mener statsråden om at pris ikke synliggjøres for bilister som kjører gjennom bomringen i Oslo, og vil han gjøre noe for å sørge for at alle som blir belastet for passeringer i Oslos bomring blir bevisstgjort kostnaden i forbindelse med passeringen?
Begrunnelse
Da bompengeringen i Oslo ble utvidet 1. juni 2019 forsvant også skiltene med priser. Bilistene som kjører gjennom en eller flere av Oslos tre bomringer må på eget initiativ finne ut prisen per passering og hvilken rabatt de kan nyttiggjøre seg av. Før 2019 var det elektroniske skilt ved bomstasjonene som viste høyeste pris for lette og tunge kjøretøy.
Det er naturlig at det legges til rette for bevissthet rundt betaling, avgifter og gebyr. Når man går i matbutikken, står varens pris på hyllekanten og man ser totalen i kassen før man betaler. Skulle man gjort det på samme måte som Oslos bomringer, ville ikke kunden visst prisen på handleturen før fakturaen fra matbutikken kom to uker etter.
Prisen for passeringer er basert på to takstgrupper og rabatter på disse. Takstgruppe 1 for kjøretøy til og med 3,5 tonn og M1, og takstgruppe 2 for kjøretøy over 3,5 tonn. I gruppe 1 er det tre prisklasser: bensin/ladbar hybrid, diesel og elbil. Gruppe 2 krever inn bompenger utfra om kjøretøyet har Euro VI motor eller Euro V og eldre (nullutslipp betaler ikke bompenger). I begge takstgruppene varierer prisene i og utenfor rushtid.
Det vil ikke være stor forskjell fra skilt som ble brukt frem til 2019 hvis man igjen skulle sette opp informasjonsskilt ved Oslos bomstasjoner. Elektroniske skilt kunne vist høyeste pris for de tre undergruppene i takstgruppe 1 og de to undergruppene av takstgruppe 2. Oslos bomring står på eller i tilknytning til riksveier som staten har ansvaret for, og det er derfor naturlig at statsråden har en mening om hvordan bilistene blir gjort oppmerksom på kostnadene knyttet til å kjøre på disse veiene.