Skriftlig spørsmål fra Christian Tybring-Gjedde (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2148 (2020-2021)
Innlevert: 06.05.2021
Sendt: 07.05.2021
Besvart: 18.05.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Christian Tybring-Gjedde (Uav)

Spørsmål

Christian Tybring-Gjedde (FrP): Hva mener statsråden om at pris ikke synliggjøres for bilister som kjører gjennom bomringen i Oslo, og vil han gjøre noe for å sørge for at alle som blir belastet for passeringer i Oslos bomring blir bevisstgjort kostnaden i forbindelse med passeringen?

Begrunnelse

Da bompengeringen i Oslo ble utvidet 1. juni 2019 forsvant også skiltene med priser. Bilistene som kjører gjennom en eller flere av Oslos tre bomringer må på eget initiativ finne ut prisen per passering og hvilken rabatt de kan nyttiggjøre seg av. Før 2019 var det elektroniske skilt ved bomstasjonene som viste høyeste pris for lette og tunge kjøretøy.
Det er naturlig at det legges til rette for bevissthet rundt betaling, avgifter og gebyr. Når man går i matbutikken, står varens pris på hyllekanten og man ser totalen i kassen før man betaler. Skulle man gjort det på samme måte som Oslos bomringer, ville ikke kunden visst prisen på handleturen før fakturaen fra matbutikken kom to uker etter.
Prisen for passeringer er basert på to takstgrupper og rabatter på disse. Takstgruppe 1 for kjøretøy til og med 3,5 tonn og M1, og takstgruppe 2 for kjøretøy over 3,5 tonn. I gruppe 1 er det tre prisklasser: bensin/ladbar hybrid, diesel og elbil. Gruppe 2 krever inn bompenger utfra om kjøretøyet har Euro VI motor eller Euro V og eldre (nullutslipp betaler ikke bompenger). I begge takstgruppene varierer prisene i og utenfor rushtid.
Det vil ikke være stor forskjell fra skilt som ble brukt frem til 2019 hvis man igjen skulle sette opp informasjonsskilt ved Oslos bomstasjoner. Elektroniske skilt kunne vist høyeste pris for de tre undergruppene i takstgruppe 1 og de to undergruppene av takstgruppe 2. Oslos bomring står på eller i tilknytning til riksveier som staten har ansvaret for, og det er derfor naturlig at statsråden har en mening om hvordan bilistene blir gjort oppmerksom på kostnadene knyttet til å kjøre på disse veiene.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Ved innføring av nye bomstasjoner og takster i Oslopakke 3 i juni 2019, ble skilt som viser priser i bomstasjonene fjernet. Etter innføringen av differensierte priser for tidspunkt på døgnet, drivstofftype og motortype er det så mange priskategorier at det ikke vil være hensiktsmessig å informere om alle alternativene på skilt ved bomstasjonene. Det ville i så fall vært mye informasjon som må stå på skiltene, og det er begrenset med plass til å sette opp så store tavler i tettebygde strøk som i Oslo. Et annet viktig poeng er at det også kan gå ut over trafikksikkerheten hvis bilistene skal lete frem prisen for sin passering på vei gjennom bomstasjonen. Skiltene ville heller ikke kunne vise korrekt pris for alle de som har bombrikke og rabatter.
På alle innfartsårer inn mot Oslo, det vil si før man kommer til bomstasjonene på bygrensen, settes det opp skilt med AutoPASS-symbol og nettadressen autopass.no. På den nettsiden finner trafikantene prisene for bomringen i Oslo og for alle andre bomstasjoner i landet.
Vegdirektoratets mal for skilting i bomstasjoner beskriver hvordan bomstasjoner i byområder skal skiltes, og denne ble endret i 2018. Endringene i malen inkluderer blant annet nye krav til skilting av bomstasjoner i byområder, og denne ble sendt på ekstern høring hos alle relevante samarbeidspartnere før den ble iverksatt. Denne malen skiller på skilting mellom veier utenfor og mellom byer, hovedveier inn mot byområder med enkel bomring hvor alle bomstasjoner har samme takst, og øvrige veier i byområder.