Svar
Bent Høie: Som representanten viser til har departementet mottatt henvendelser fra Øvrevoll Galoppbane og Norsk Jockeyklubb hvor det argumenteres for at smitteverntiltaket som gjelder arrangementsforbud etter covid-19-forskriften § 17b, er uforholdsmessig. Det er blant annet vist til at vilkårene for å opprettholde tiltaket om arrangementsforbud for galoppløp uten publikum på Øvrevoll Galoppbane, ikke er til stede, og at forskriftsbestemmelsen derfor ikke er gyldig. Øvrevoll Galoppbane/Norsk Jockeyklubb har derfor anmodet om at departementet gjør unntak fra arrangementsforbudet i covid-19-forskriften § 17b slik at det kan gjennomføres galoppløp uten publikum. Som representanten videre viser til støtter et enstemmig formannskap i Bærum kommune søknaden fra Øvrevoll Galopp og ber om at det kan gjennomføres "lukkede" arrangementer på banen. Som kjent har Bærum kommune til og med 21. mai 2021 vært underlagt regionale tiltak etter covid-19-forskriften kapittel 5B.
Henvendelsene fra Øvrevoll Galoppbane og Norsk Jockeyklubb har blitt besvart 4., 7. og 26. mai 2021. Departementet har her uttalt at vi ikke ser grunn til å endre arrangementsbestemmelsen i forskriften for kapittel 5B-kommuner, jf. forskriften § 17b, slik at det innføres særskilt unntak fra arrangementsforbudet for galoppløp.
Den generelle nasjonale reguleringen i covid-19-forskriften angir en lang rekke smittevernfaglige tiltak som er fastsatt for å hindre eller begrense spredning av SARS CoV-2, og for å sikre opprettholdelse av tilstrekkelig kapasitet i helse- og omsorgstjenesten. I tillegg er det i forskriften også fastsatt tre "pakker" med forsterkede tiltak som kan benyttes i regioner/kommuner med stort smittetrykk eller uoversiktlig smittesituasjon, og hvor det er behov for å raskt innføre en samling av forsterkede tiltak, jf. forskriften kapittel 5A-5C. Når det gjelder de forholdsmessighetsvurderinger som ligger til grunn for arrangementsforbudet i covid-19-forskriften kapittel 5A (§ 16c) og kapittel 5B (§ 17c) viser jeg til de vurderinger som fremgår av Helsedirektoratets anbefalinger til Helse- og omsorgsdepartementet. Disse publiseres fortløpende på direktoratets sider. Departementets vurderinger knyttet til endringer av covid-19-forskriften publiseres på regjeringen.no, og som det vil fremgå vises det her langt på vei til de forutgående smittevernfaglige vurderinger og anbefalinger fra direktoratet og Folkehelseinstituttet.
Departementet foretar løpende vurderinger av behovet for endringer i de til enhver tid gjeldende tiltak etter covid-19-forskriften, herunder også tiltak som følger av forskriften kapittel 5A-5C. Det gjøres i den forbindelse også forholdsmessighetsvurderinger knyttet til de tiltak som til enhver tid utgjør forskriftens kapittel 5A-5C. Det er imidlertid viktig å understreke at kapittel 5A-5C skal utgjøre "pakker" av tiltak. Ved utforming av disse tiltakspakkene foretas det forholdsmessighetsvurderinger av de samlede tiltakene som sådan, og til en viss grad også særlige vurderinger knyttet til enkeltstående tiltak som inngår i pakken.
Beslutning om å plassere en kommune i tiltaksnivå etter kapittel 5A-5C skjer etter at det først har vært gjennomført en tett dialog om smittesituasjon og tiltaksnivå mellom aktuelle kommuner og statsforvalter. Sentralt i slik dialog er redegjørelse fra Folkehelseinstituttet om smittesituasjon nasjonalt og lokalt i aktuelle kommuner. Basert på slik prosess gir Helsedirektoratet, i samråd med Folkehelseinstituttet, sin anbefaling til departementet. I disse vurderingene gjøres det også forholdsmessighetsvurderinger av de samlede tiltakene. Sentralt for forholdsmessighetsvurderingen vil naturlig nok være smittesituasjonen i aktuelle kommune/region. I vurderingen av om det skal innføres tiltak etter forskriften kapittel 5A-5C for en eller flere kommuner eller en region, vil det blant annet bli lagt vekt på hvor omfattende smitten totalt sett er i kommunen/regionen, om smitten er stigende og i så fall også hvor raskt smittestigningen skjer, om smittesituasjonen er uoversiktlig eller uavklart og om det er snakk om utbrudd av mer smittsomme virusvarianter. Ved vurderingen legges det også vekt på om det vil være behov for å innføre regionalt samordnede tiltak, noe som særlig kan tenkes for en gruppe av kommuner som tilhører samme bo- og arbeidsmarkedsregion med stor mobilitet innad og på tvers av kommunegrensene. Det ligger til grunn for vurderingene at inngripende tiltak med stengning av næringsliv og annen aktivitet vil være tyngende inngrep med store økonomiske konsekvenser for de som rammes, men at alternativet med en ukontrollert smittesituasjon kan være verre.
I våre svar til Øvrevoll Galoppbane og Norsk Jockeyklubb 4., 7. og 26. mai 2021 har vi som nevnt uttalt at vi ikke ser grunn til å endre arrangementsbestemmelsen i forskriften for kapittel 5B-kommuner, jf. forskriften § 17b, slik at det innføres særskilt unntak fra arrangementsforbudet for galoppløp. Jeg fastholder denne vurderingen.
Departementet har i våre svar vist til at forskriften kapittel 5A-5C skal utgjøre tre "pakker" med tiltak som kan benyttes i regioner/kommuner med stort smittetrykk eller uoversiktlig smittesituasjon, og hvor det er behov for å innføre en samling av forsterkede og koordinerte tiltak for raskt å få kontroll over smittesituasjonen. En hovedbegrunnelse for disse tiltakene har vært nødvendigheten av å kunne innføre en samlet tiltakspakke som kan bidra til å redusere mobiliteten både innad i og på tvers av kommuner, samt behov for å unngå unødvendige og større ansamlinger av mennesker. Det innebærer blant annet stengning av en rekke virksomheter og begrenset adgang til å gjennomføre ulike arrangementer og idretts- og fritidsaktiviteter i disse kommunene. Utover den forholdsmessighetsvurdering som er gjort ved sammensetningen av tiltakspakkene og de ulike tiltakene som inngår i pakken, jf. ovenfor, vil det imidlertid ikke være mulig å gjøre en konkret forholdsmessighetsvurdering for ethvert tenkelig arrangement, virksomhet eller aktivitet som kan bli rammet dersom en gitt kommune blir plassert innenfor ett av disse forskriftskapitlene. For at reguleringen skal kunne iverksettes raskt og ha tilstrekkelig effekt, vil det ikke være anledning til å "skreddersy" tiltakspakken gjennom lokale forskriftstilpasninger som følge av mulige ulikheter mellom kommuner som omfattes. En praksis med stadige forskriftsendringer basert på lokale behov hos berørte kommuner, vil svekke den samlede tiltakspakken og vil gjøre regelverket uoversiktlig og uforutsigbart.
Regional regulering gjennom forskriften kapittel 5A-5C er også ment å kun skulle vare i en kort periode til man igjen får kontroll over smittesituasjonen. Krav om at innførte tiltak skal være forholdsmessige innebærer at det løpende må vurderes hvilket tiltaksnivå som er nødvendig og forholdsmessig overfor aktuelle kommuner.
I tråd med dette har også smittesituasjonen og tiltaksnivået i blant annet Bærum kommune blitt vurdert flere ganger de siste ukene. Som følge av dette besluttet departementet 20. mai 2021 at Bærum kommune fra og med lørdag 22. mai 2021 ikke lenger skal være underlagt regulering etter forskriften kapittel 5B, men kun regulert av alminnelig nasjonal regulering, supplert av koordinerte, lokale tiltak. Dette innebærer at galoppløp ikke lenger vil være forbudt å gjennomføre i Bærum kommune i henhold til covid-19-forskriften § 17b, men at slike arrangementer nå vil reguleres gjennom gjeldende nasjonal regulering i forskriften §§ 13 flg. Departementets beslutning bygget på Helsedirektoratets vurdering som ble publisert 20. mai 2021.