Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2235 (2020-2021)
Innlevert: 19.05.2021
Sendt: 20.05.2021
Besvart: 27.05.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Kan statsråden bekrefte at det er etablert kontakt mellom næringen og Statens vegvesen med det formål å arbeide for å etablere kolonnekjøring for tunge kjøretøy over E134 Haukelifjell fra vinteren 2021 – 2022?

Begrunnelse

På tidligere spørsmål til statsråden om etablering av kolonnekjøring for tunge kjøretøy over E134 Haukelifjell, har statsråden åpnet for å se på muligheter for å finne løsninger som gjør det lettere for næringstransport på denne strekningen på vinterstid. I den forbindelse ble det oppgitt at politisk ledelse vil etablere dialog med næringen og driftsentreprenører om saken.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg viser til mitt svar på spørsmål nr. 295 og spørsmål nr. 100 til skriftlig besvarelse fra stortingsrepresentant Terje Halleland. Som jeg skrev i svar på spørsmål nr. 295 er det utfordringer med å gjennomføre egne kolonner for tungtransporten på E134 over Haukelifjell. Samtidig ble det påpekt at jeg er åpen for at det kan være mulig å finne løsninger og at politisk ledelse i Samferdselsdepartementet gjerne går i dialog med næringen og driftsentreprenørene om saken.
Samferdselsdepartementet har ikke mottatt noen henvendelser fra næringen i denne saken etter mitt forrige svar. Politisk ledelse vil nå innkalle Statens vegvesen til et møte om saken og deretter involvere aktuelle aktører i næringen.
Jeg vil avslutningsvis nevne at prosjektet E134 Røldal-Seljestad er inntatt som nytt tiltak i Nasjonal transportplan 2022-2033, se Meld. St. 20 (2020-2021) s. 218. Prosjektet skal bidra til at E134 over Haukelifjell blir en forutsigbar, sikker og effektiv transportåre mellom Østlandet og Vestlandet. Vinterstid er dagens vei ofte stengt. Sterk stigning og skarpe svinger fører til at store kjøretøy setter seg fast og hindrer trafikken. Ny vei i tunnel fra Røldal til Seljestad med bedre veistandard og stigningsforhold skal gi økt framkommelighet, forutsigbarhet og trafikksikkerhet. I tillegg utbedres syv skredpunkter langs dagens vei.