Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:2250 (2020-2021)
Innlevert: 21.05.2021
Sendt: 21.05.2021
Besvart: 28.05.2021 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): Utdanningsforbundet sier til Utdanningsnytt 20. mai: "I 2018 ba Stortinget regjeringen om å sette ned et utvalg som skulle gjennomgå Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem. I stortingsvedtaket står det at skolesektoren skal være representert. Et slikt utvalget ble aldri nedsatt. I stedet har Utdanningsdirektoratet 9. april levert en rapport til Melby med sterke føringer for hvordan et nytt kvalitetsvurderingssystem skal utformes".
Vil statsråden åpne for et nytt utvalg med bred involvering uten definerte føringer for bedring av NKVS?

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: I forbindelse med behandlingen av Dokument 8:194 S (2017-2018), Innst. 378 S (2017-2018) ba Stortinget regjeringen "nedsette et utvalg der partene i skolesektoren er representert, for å gjennomgå Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem i lys av fagfornyelsen og fremme forslag til endringer på egnet måte.". Regjeringen følger opp anmodningsvedtaket gjennom referansegruppen for fagfornyelsen der partene i skolen er representert. Stortinget er informert om dette blant annet gjennom Prop 1 S (2020-2021).
Referansegruppen for fagfornyelsen ble opprettet for å sikre forankring, eierskap og involvering i arbeidet med nye læreplaner i skolen. Jeg oppfatter at samarbeidet vi hadde med partene gjennom fagfornyelsen var svært godt, og at skolesektoren opplevde dette som en bred og inkluderende prosess. Det nye læreplanverket, LK20 og LK20S, ble innført fra høsten 2020. Referansegruppen med partene har blitt videreført og har en viktig rolle i den løpende evalueringen av fagfornyelsen. Referansegruppen ledes av meg som kunnskapsminister, og består av representanter for Utdanningsforbundet, KS, Elevorganisasjonen, Skolelederforbundet, Norsk lektorlag, Skolenes landsforbund og Sametinget.
Gjennomgangen av kvalitetssystemet skal gjøres i lys av fagfornyelsen, og jeg mener det er naturlig at referansegruppen, som var involvert i den prosessen og som kjenner fagfornyelsen godt, også har en sentral rolle i gjennomgangen av kvalitetsvurderingssystemet.
Når vi går i gang med en så omfattende gjennomgang av de systemene vi har for å sikre god kvalitet i skolen, er det helt vesentlig at vi har et godt kunnskapsgrunnlag. Derfor har jeg gitt Utdanningsdirektoratet i oppdrag å forberede flere rapporter med faglige vurderinger og anbefalinger for arbeidet. Disse rapportene danner utgangspunkt for drøftelser og dialog med partene.
Det er viktig for meg at vi tar oss god tid til å finne løsninger i samarbeid med partene i skolen, og jeg har vært tydelig på at jeg ønsker åpenhet om prosessen og tett dialog hele veien. Kvalitetssystemet i skolen består av en rekke ulike ordninger, verktøy og ressurser på ulike nivåer, og en helhetlig gjennomgang vil pågå over flere år. Samtidig er de nye læreplanene allerede tatt i bruk, og vi må også sørge for at skolene så snart som mulig har tilgang på prøver og verktøy som støtter opp om intensjonene med fagfornyelsen.
Jeg mener vi må skape bred oppslutning og forankring om arbeidet med kvalitetsutvikling i skolen. Etter modell fra arbeidet med fagfornyelsen vil jeg derfor i dialog med partene lage en strategi for gjennomgangen. Den skal blant annet synliggjøre de ulike prosessene i arbeidet og tydeliggjøre hvordan vi vil involvere bredt i arbeidet framover.