Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:2308 (2020-2021)
Innlevert: 28.05.2021
Sendt: 28.05.2021
Besvart: 04.06.2021 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): Kommuner og fylkeskommuner er avgjørende blant annet for gode tjenester nær folk i hele landet, og som demokratisk dør inn for å påvirke og forbedre tjenestene til folk. Agenda Kaupang har dokumentert ulempene ved sammenslåinger og "harmonisering" av ulike løsninger for tjenestene. Senterpartiet mener dette underbygger kritikken om at tvangssammenslåinger ikke er rett.
Deler statsråden dette synet, og vil han bidra til at de som vil løse opp feilslåtte sammenslåinger får mulighet til det?

Begrunnelse

Viser til Prop. 192 S (2020-2021) der det blant annet er omtalt at Agenda Kaupang har på oppdrag fra Kommunal og moderniseringsdepartementet kartlagt erfaringer i kommuner og fylkeskommuner i forbindelse med sammenslåingsprosessene.
Rapporten viser blant annet at harmonisering av tjenester, rutiner, reglementer, systemer og lønn har vært en stor oppgave i sammenslåingsprosessene. 64 prosent oppgir at det var vesentlige forskjeller i kostnadsnivå på tjenestene mellom kommunene i sammenslåingen. 50 prosent oppgir at det var vesentlige kvalitetsforskjeller, og 42 prosent oppgir at det var vesentlige lønnsforskjeller. Over halvparten av kommunene sier at de i liten eller svært liten grad kom i mål med harmonisering av tjenestene før den nye kommunen var etablert. Årsakene til dette oppgis å være tidsnød, kapasitetsutfordringer, store kulturforskjeller mellom partene og politiske uklarheter og omkamper.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Det er en stor jobb å slå sammen to eller flere kommuneorganisasjoner. Ansatte og politikere i sammenslåingskommunene har lagt ned en betydelig innsats de siste årene. Rapporten fra Agenda Kaupang viser at arbeidet med å slå sammen kommuner ikke var ferdig da de nye kommunene trådte i kraft 1. januar 2020, men at kommunene skal jobbe videre med dette i årene som kommer. At det vil ta tid å bygge nye kommuner, er noe som mange var klar over og la planer for da de startet sammenslåingsarbeidet.
Til tross for at det gjenstår arbeid og prosesser for de nye kommunene, er det verdt å merke seg at det overordnede bildet er at de allerede fra oppstarten har fungert godt. Som det også står omtalt i Prop. 192 S (2020–2021) Kommuneproposisjonen 2022, mener både kommunene og statsforvalterne at de allerede ser gevinster ved sammenslåingene, til tross for at kommunene ikke er helt i mål med sammenslåingsprosessene.
Statsforvalterne trekker frem at de nye kommunene bygger sterkere fagmiljøer som gir positive effekter. Flere embeter fremhever at større og faglig sterkere fagstaber gir bedre styring av tjenestene, både når det gjelder kvalitet og rettssikkerhet. I tillegg gir harmonisering og standardisering likeverdige tjenester i hele den nye kommunen. Det trekkes dessuten frem at økt arealtilgang og samordning og styrking av fagmiljø, ser ut til å gi bedre kapasitet og kompetanse til å ivareta blant annet planprosesser, planarbeid, byggesaker og økonomistyring i kommunene.
Statsforvalternes vurderinger av situasjonen viser at det fremdeles gjenstår mye arbeid for å realisere mål og potensial i de nye kommunene. Det første året som ny kommune, var også preget av håndtering av pandemien. Det overordnede bildet er likevel at de nye kommunene gjennom sammenslåingene har redusert sårbarhet, særlig i form av større fagmiljø, og dermed har et bedre utgangspunkt for å løse utfordringer gjennom økt kapasitet og relevant kompetanse.
Jeg trekker derfor helt andre konklusjoner ut av Agenda Kaupangs rapport enn hva representanten gjør. At nesten to av tre oppgir at det er vesentlige forskjeller i kostnadsnivå mellom kommunene, og at halvparten mener det er vesentlige kvalitetsforskjeller mellom kommunene, er for meg klare argumenter for at det er nødvendig med flere sammenslåinger fremover, ikke det motsatte.