Arne Nævra (SV): Den 18.5.21 gjennomførte Samferdselsdepartementet endring i «Forskrift 21. mars 1986 nr. 747 om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)», § 18, ledd 3. Dette betyr at det nå er ny fartsgrense på knappe 6 km/t for syklister som passerer gående på fortau og gangveier.
Hvordan svarer statsråden på de innvendinger som har kommet fra Syklistenes Landsforening og andre om den usikkerheten forskriftsendringen medfører, og vil ministeren ta initiativ til en justering eller revurdering av den nye forskriftens § 18, ledd 3?
Begrunnelse
Syklistenes Landsforening skriver i et brev til transport- og kommunikasjonskomiteen blant annet (sitat):
«Gjennomsnittlig gangfart regnes for å være +- 5 km/t. I praksis vil ikke syklister kunne forbipassere svært mange gående uten å bryte fartsgrensen. Det er svært krevende å holde sykkelen i balanse i så lav fart som 6 km/t. Barn på sykkel, som sliter med å holde balansen i lav fart, vil nå tvinges ut blant bilene i veibanen (...) Endringen skaper i alle tilfelle vanskelige situasjoner i trafikken.»
Videre skriver de (sitat):
«Det tilhører i dag sjeldenhetene at syklister kan bevege seg gjennom en by på sammenhengende sykkel-traséer. En sykkeltur vil som oftest medføre at en må sykle gjennom områder med alt fra fortau, til veiskulder, til gang- og sykkelvei. ... Den nye regelen, som ikke er tilpasset virkeligheten, gjør det derfor langt mindre attraktivt å bruke sykkel som fremkomstmiddel i byer og tettbygde strøk – og den vil føre til at flere kommer til å velge privatbil fremfor sykkel.»
Det synes hevet over enhver tvil at det eksisterer stor usikkerhet rundt forståelsen og håndhevingen av den nye forskriften. Stortinget har slått fast at det er viktig å få flere til å sykle og gå. Det er bra for miljø og klima; bra for folkehelsa; og det løser logistikk-utfordringer i byene våre. I den grad forskriftsendringen gjør trafikkbildet mer uoversiktlig og usikkert for syklister, gjør den det også mindre attraktivt å sykle, noe som ville være i strid med Stortingets vedtatte mål.