Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2405 (2020-2021) Innlevert: 08.06.2021 Sendt: 09.06.2021 Rette vedkommende: Samferdselsministeren Besvart: 15.06.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide
Morten Stordalen (FrP): Vil frihandelsavtalen mellom Norge og Storbritannia medføre at motorsykkel som er godkjent etter britiske regler for typegodkjenning av småserier, kunne godkjennes av norske myndigheter etter motorsykkelforskriftens §9 femte ledd, på linje med kjøretøy fra EØS-land?
Knut Arild Hareide: Frihandelsavtalen åpner for at motorsykler fra Storbritannia som er godkjent i henhold til de tekniske kravene i UNECE-regulativer (1958 avtalen) eller Global technical regulations - GTR (1998 avtalen) vil kunne godkjennes av norske myndigheter på lik linje med kjøretøy fra EØS-land. Dette er internasjonale krav og standarder utviklet i FN regi som skal sikre at kjøretøy er trafikksikre og ivaretar miljøhensyn. Motorsykler som ikke er godkjent i henhold til disse kravene, er ikke omfattet av frihandelsavtalen. De vil heller ikke kunne godkjennes etter motorsykkelforskriften §9 femte ledd, fordi den gjelder import fra annet EØS-land, jf. Europaparlaments og rådsforordning (EU) nr. 168/2013 med delegerte rettsakter. Dette innebærer at motorsykler importert fra Storbritannia som ikke er godkjent etter FNs regelverk, blir betraktet som importert fra tredjeland. Det må da dokumenteres fullt ut at kravene i norske forskrifter er oppfylt, herunder må alle tekniske krav dokumenteres. Jeg har forståelse for at dette tidvis kan være en omfattende og utfordrende prosess, det er imidlertid en konsekvens av at Storbritannia ikke lenger er omfattet av EØS-avtalen. Mulig behov for og anledning til nasjonale ordninger utenom frihandelsavtalen for slike motorsykler har ikke blitt vurdert.