Skriftlig spørsmål fra Audun Lysbakken (SV) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:2455 (2020-2021)
Innlevert: 14.06.2021
Sendt: 14.06.2021
Besvart: 22.06.2021 av arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen

Audun Lysbakken (SV)

Spørsmål

Audun Lysbakken (SV): Viser til saken i VG 14. juni 2021 om vedkommende som har fått avslag fra Nav på støtte til strøm, med begrunnelse at det er fint vær og vedkommende ikke trenger elektrisitet eller kjøleskap.
Mener statsråden dette er anstendig behandling av folk, hva vil statsråden gjøre for å rydde opp i denne saken og forhindre at flere opplever denne type behandling i Nav, og vil statsråden nå bli med på å sørge for en gjennomgang av alle vedtak og begrunnelser i Nav?

Begrunnelse

I VG 14. juni kunne vi lese om den uføretrygdede mannen som ikke får dekket strømregningen fra Nav, men ble rådet til å låne en grill og drikke vann fra springen de nærmeste sommerdagene. I vedtaksbrevet som er publisert offentlig blant annet i sosiale medier fremkommer det at Nav skriver følgende:

«Kanskje kan du låne deg en grill om du ikke har en selv, slik at du kan lage deg middager uten å være avhengig av elektrisitet i hjemmet», skriver NAV.

«Videre kan du drikke saft/vann fra springen hjemme, slik at du ikke er i behov av kjøleskap for å få i deg drikke i disse sommerdagene».

Viser til rundskriv til Lov om sosiale tjenester i NAV hvor det heter:

«4.18.1.6 Hjelp i en nødssituasjon
Hvis tjenestemottaker befinner seg i en nødssituasjon, kan stønaden begrenses til utgifter til det helt nødvendigste. Dette innebærer at det gis stønad til mat, nødvendige artikler til personlig bruk, nødvendige reiseutgifter og til regninger som må betales for å hindre avstengning av nødvendige tjenester som strøm eller lignende. Med nødssituasjon menes tilfeller der tjenestemottaker ikke har det helt nødvendigste og står kortvarig uten mulighet til å skaffe seg det. Hvorfor situasjonen har oppstått, er uten betydning.»

Utgifter til strøm og mat er å anse som nødvendig etter lov om sosiale tjenester. Leder i Nav Indre Østfold bekrefter at vedtaksbrevet er ekte, og beklager saken. Dette eksempelet viser at det nå er nødvendig med en gjennomgang av saker i hele Nav, ikke bare ved Nav Østfold.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Alle som henvender seg til NAV skal møtes med respekt, god veiledning og forståelse for den enkeltes situasjon.
Saken som representant Lysbakken tar opp, ligger under det kommunale ansvaret for de sosiale tjenestene. Det er statsforvalteren som har tilsynsansvaret for den kommunale delen av NAV, og som fører tilsyn med om kommunene ivaretar sitt ansvar slik at folk får hjelpen de skal ha i henhold til sosialtjenesteloven.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har hatt kontakt med statsforvalteren og fått beskjed om at de vil gjennomføre et tilsyn i denne saken. 21Arbeids- og velferdsdirektoratet vil som fagdirektorat på området kunne gi generelle kommentarer knyttet til direktoratets ansvar som fortolker av loven.
Arbeids- og velferdsetaten legger stor vekt på å skape bedre brukermøter, og det jobbes kontinuerlig med å forbedre kvalitet i saksbehandlingen. Flere tiltak er satt i gang for å forbedre innhold og klarspråk i vedtakene. Dette forbedringsarbeidet har stor oppmerksomhet både hos arbeids- og velferdsdirektøren og meg selv, og følges opp i styringsdialogen mellom departementet og direktoratet.