Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2464 (2020-2021)
Innlevert: 14.06.2021
Sendt: 15.06.2021
Besvart: 21.06.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å rydde opp i dette, og er det akseptabelt at man kan risikere mange hundre kroner ekstra fordi kontrollutstyret ikke klarer å måle riktig?

Begrunnelse

Det er viktig at norske bilister har tillitt til de betalingsordningene som politikerne innfører. Undertegnede har blitt kontaktet av en person som skulle reise fra Stavanger til Bergen for å hente en liten jolle. Han brukte bilen sin med henger på turen. Bilen med henger måler rett i overkant 7m totalt, og han forutsatte at betalingen ble ivaretatt med hans autopassabonnement.
Dette gjorde det også, til gangs. På turen til Bergen måtte han ta 2 ferjer (Mortavika – Arvågen og Sandvikvåg – Halhjem). For disse ferjeturene ble han belastet 2600kr t/r. Han stusset naturligvis på dette og syntes det var for høyt. Han tok kontakt både med Flyt som fakturerer han og ferjeselskapet som drifter de aktuelle strekningene. Ferjeselskapet kunne ut fra hans opplysninger bekrefte at han skulle betalt mindre. Bilen og hengeren ble automatisk målt ved ombordkjøring. Skyttel som har ansvar for måling bekreftet at deres automatiske målere dessverre ikke måler nøyaktig nok, og etter å ha studert bildene manuelt ble prisen korrigert betraktelig. Han skal få ny faktura og den vil være på over 1000 kr mindre enn den fakturaene han i utgangspunktet fikk. Det var altså det automatiske måleutstyret som sammen med autopass skal fakturere bilister riktig for ferjeturen som sviktet, og etter tilbakemeldingen å dømme slettes ikke for første gang. Denne feilen ble rettet opp fordi kunden selv tok kontakt. Man kan spørre seg hvor mange som har stolt på riktig faktura og betalt overpris.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Etter kontraktene om drift av det enkelte ferjesamband skal ferjeselskapet velge, anskaffe og drifte løsningene for billettering av trafikantene. Dette medfører at det er noe variasjon i hva slags løsninger som brukes på ulike ferjesamband, men kravet til alle er alltid at trafikantene skal billetteres korrekt. Derfor er det viktig at løsningene for billettering er så presise som mulig. Men det er noen kjente problemstillinger knyttet til f.eks. hengere for transport av tømmer og båter, når disse er uten last.
Kvaliteten på billetteringen er tema i Statens vegvesen sin oppfølgingen av ferjeselskapene og forventningen er at kvaliteten forbedres kontinuerlig.
Skyttels rolle i denne saken er å være mellomleddet mellom ferjeselskap og trafikant. Skyttel gjennomfører blant annet korrigeringer når det oppdages feil. På sambandene som nevnes i spørsmålet var billetteringen korrigert i 0,5% av reisene januar – mai 2021, uavhengig av årsak til feil. De aller fleste tilfellene blei oppdaget og korrigert før trafikantene ble belastet.