Skriftlig spørsmål fra Kari Anne Bøkestad Andreassen (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2492 (2020-2021)
Innlevert: 17.06.2021
Sendt: 17.06.2021
Besvart: 21.06.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kari Anne Bøkestad Andreassen (Sp)

Spørsmål

Kari Anne Bøkestad Andreassen (Sp): I Nordland planlegges fastlandsforbindelse fra øykommunene Dønna og Herøy til Alstahaug.
Kan statsråden si noe om hvordan mulighetene for statlig bidrag til dette prosjektet vil være?

Begrunnelse

Fastlandsforbindelse fra Dønna/Herøy til Alstahaug har lenge vært løftet som et nødvendig prosjekt for regionen Helgeland i Nordland. Det vil gi en langt større, mer effektiv og attraktiv bo- og arbeidsmarkedsregion, som vil strekke seg fra Vefsn i øst til Dønna/Herøy i vest, inkludert Alstahaug og Leirfjord og ytterligere omegn. Lakseslakteriet på Herøy er en svært stor verdiskaper i dette området, samtidig som den store transporten av laks via ferje er en logistisk utfordring. Det er svært problematisk de gangene ferjene av uforutsette årsaker må innstille anløp, og i sommersesongen når det ikke er nok plass til alle reisende. I perioder kjører 20 trailere herfra hvert døgn, i snitt nesten 10 trailere i døgnet året gjennom. Denne fastlandsforbindelsen vil være samfunnsøkonomisk lønnsom dersom man tar med de faktiske verdiene som skal transporteres, men ikke dersom man utelukkende skal se på antall mennesker som bor i regionen. Det skjer i tillegg annen betydelig verdiskaping i regionen, innen for eksempel landbruk, industri og reiseliv. Det skal bygges nytt hovedsykehus i området, og staten bør kunne se på denne fastlandsforbindelsen i sammenheng med dette. Generelt vil realisering av denne fastlandsforbindelsen generere helt nødvendig bolyst, bidra til rekruttering og vekst og utvikling i et område som ellers ikke opplever å være sterkt prioritert. Prosjektet er av en slik størrelse at det er nødvendig med statlig bidrag, og håpet er at statsråden vil støtte opp om dette.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: En fastlandsforbindelse fra Dønna og Herøy til Alstadhaug vil være et fylkeskommunalt veiprosjektet. For et slikt prosjekt kan det være aktuelt å vurdere om prosjektet kommer inn under ferjeavløsningsordningen for fylkesveiferjer. Denne ordningen legger til rette for at fylkeskommunene kan delfinansiere et nytt veisamband som erstatter eller korter inn et fylkeskommunalt ferjesamband. Fylkeskommunen må avklare om prosjektet vil komme inn under ferjeavløsningsordningen før det sendes formell søknad.
Nedenfor gjengis noen punkter fra retningslinjer for ferjeavløsningsordningen for fylkesveiferjer:
1.1 Eit ferjeavløysingsprosjekt inneber at det blir bygd eit nytt vegsamband, vanlegvis ei bru eller ein undersjøisk tunnel med tilhøyrande vegnett, som erstattar eller kortar inn på eit ferjesamband. Ordninga med alternativ bruk av ferjetilskot for fylkesvegferjer legg til rette for at fylkeskommunane kan delfinansiere slike prosjekt med midlane dei får for ferjesambandet gjennom utgiftsutjamninga i inntektssystemet.
3.1 Ordninga gjeld for fylkeskommunale ferjesamband som blir avløyst eller korta inn av ei bru eller ein undersjøisk tunnel som tilhøyrande vegnett. Ordninga gjeld berre for fylkeskommunale vegprosjekt.
4.1 Fylkeskommunen skal avklare om vegprosjektet kjem inn under ordninga før den utformar den endelege søknaden om ferjeavløysingsmidlar. Førespurnad om ei slik førehandsavklaring skal rettast til Samferdselsdepartementet.
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/retningslinjer-for-alternativ-bruk-av-ferjetilskot-for-fylkesvegferjer/id2500238/