Skriftlig spørsmål fra Sivert Bjørnstad (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:2575 (2020-2021)
Innlevert: 25.06.2021
Sendt: 25.06.2021
Besvart: 02.07.2021 av finansminister Jan Tore Sanner

Sivert Bjørnstad (FrP)

Spørsmål

Sivert Bjørnstad (FrP): Hva vil være effekten på pumpepris for bensin og diesel dersom alle tiltakene i regjeringens klimaplan gjennomføres?

Begrunnelse

Finansdepartementet har tidligere anslått at regjeringens forslag om å mer enn tredoble CO2-avgiften innen 2030 isolert vil øke pumpeprisen på bensin med 4.14 kroner per liter og 4.76 kroner per liter diesel.
Den foreslåtte økningen av CO2-avgiften er bare ett av flere tiltak som foreslås i regjeringens klimaplan som kan ha effekt på pumpeprisen.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Regjeringen har i Meld. St. 13 (2020-2021) Klimaplan for 2021-2030 lagt frem en plan for hvordan Norges klimamål for perioden frem til 2030 skal nås.
Klimaplanen inneholder flere tiltak som i ulik grad kan påvirke pumpeprisene på drivstoff. I klimaplanen står det for eksempel at regjeringen vil «gradvis auke avgiftene på ikkje-kvotepliktige utslepp av klimagassar til om lag 2 000 2020-kroner per tonn CO2 i 2030». Dette vil bidra til å øke prisen på fossile drivstoff og den isolerte virkningen på pumpeprisen kan beregnes, slik det kommer frem i begrunnelsen på spørsmålet.
I klimaplanen står det videre at regjeringen vil «som eit minimum halde på dagens omsetningsvolum av biodrivstoff». Hvilken virkning dette tiltaket vil ha på pumpeprisen, er krevende å anslå. Dette skyldes at forslaget ikke er konkretisert samtidig som fremtidige priser på konvensjonelt drivstoff og biodrivstoff er usikre.
I klimaplanen står det videre at «Regjeringa har ikkje tatt stilling til spørsmålet om kompensasjon [til bilistene for økte CO2-avgift] gjennom vegbruksavgifta.» En eventuell reduksjon i veibruksavgiften vil isolert sett gi reduserte pumpepriser på drivstoff.
Den samlede virkningen av tiltakene i klimamelding på pumpeprisene på drivstoff kan derfor ikke anslås.