Skriftlig spørsmål fra Jenny Klinge (Sp) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2699 (2020-2021)
Innlevert: 30.06.2021
Sendt: 01.07.2021
Besvart: 08.07.2021 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Jenny Klinge (Sp)

Spørsmål

Jenny Klinge (Sp): Vil statsråden sørge for at det kommer på plass like mange statlige arbeidsplasser med politioppgaver i Kristiansund som intensjonen var i oppdragsbrevet om overføring av regnskapsoppgaver i 2017?

Begrunnelse

I oppdragsbrev 12/2017 om overføring av regnskapsoppgaver fra politiet til Direktoratet for økonomistyring står dette:

«Det legges til grunn at det fortsatt skal være 70 statlige arbeidsplasser i Kristiansund, hhv. 50 i politiet og 20 i Skattekontoret i Kristiansund. Dersom en som ledd i avtalen kommer til at flere oppgaver skal overføres fra politiet til DFØ, vil dette innebære behov for færre ansatte til å løse oppgavene ved politiets lønns- og regnskapssenter i Kristiansund. Politidirektoratet må da vurdere, og legge til rette for, andre tiltak for å sikre at det samlet opprettholdes 50 statlige arbeidsplasser med politioppgaver i Kristiansund.»

Som følge av godt gjennomført arbeid trenger PFT Kristiansund nå bare 45 stillinger til dette arbeidet, og det er slik oppstått et behov for at kontoret tilføres flere statlige oppgaver. Det er snakk om sentrale statlige kompetansearbeidsplasser i Kristiansunds-regionen som det er viktig å videreutvikle gjennom utvidede og nye arbeidsoppgaver.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Som for andre statlige virksomheter stiller regjeringen krav til politiet om effektivisering gjennom avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen. Politiet arbeider systematisk for å effektivisere administrative oppgaver, slik at ressursbruken i større grad kan rettes inn mot politiets kjernefunksjoner. På lønns- og regnskapsområdet har digitale løsninger de siste årene åpnet nye muligheter for effektivisering.
Politiet som virksomhet er i kontinuerlig utvikling, for å tilpasse seg endringer i bla kriminalitetsbildet. Vi kan ikke legge til grunn at politiet skal være bundet av at 50 stillinger som tidligere var behovet til lønn- og regnskapsoppgaver i Kristiansund, skal utføre oppgaver i Kristiansund når behovet er endret. En politimester må hele tiden tilpasse ressursbruken til det samlede behovet i sitt politidistrikt. Bemanningen i Møre og Romsdal politidistrikt har økt fra totalt 513,1 årsverk fordelt på 340,6 politiårsverk, 28 juristårsverk og 144,5 sivile årsverk per 31. desember 2016, til 604,6 årsverk fordelt på 423 politiårsverk, 36 juristårsverk og 145,6 sivile årsverk per 30. april 2021.