Bård Hoksrud (FrP): Vil statsråden til initiativ til å rydde opp i regelverk og rutiner for registrering av amerikanske biler?
Begrunnelse
Siden 2013 har det blitt ryddet mye opp i regelverket for godkjenning av biler i Norge. I 2018 forenklet vi importregelverket slik at nyere biler som hadde vært registrert i USA eller Canada ble likestilt med biler registrert i andre Europeiske land. Vi har også fått mulighet til å få norske skilter i rektangulært format, liknende det som blant annet brukes i USA. FrP har vært en pådriver for å få ryddet opp i dette.
Dessverre er det fortsatt byråkratiske utfordringer å rydde opp i når det gjelder registrering av biler fra USA. Nylig fikk jeg høre historien til en som hadde kjøpt en splitter ny Cadillac Escalade fra fabrikken i USA. Bilen ble kjøpt vi en forhandler i Norge. Problemene oppstod da bilen ankom landet og skulle godkjennes og registreres hos Statens vegvesen i Drammen. Den ene ansatte der som jobbet med dette ville ikke godta dokumentasjonen fra fabrikken og den europeiske importøren i Tyskland.
Det ble krevet at en fra den europeiske importøren i Tyskland skulle fysisk besiktige bilen og skrive ut dokumentasjon på at bilen kunne registreres i Tyskland. Denne personen kan naturligvis ikke reise til Norge for å gjøre denne besiktigelsen grunnet den pågående corona-pandemien. Det som ble foreslått som en løsning var å sende bilen til Tyskland og Hannover, få bilen godkjent der, for så å frakte den tilbake til Norge. Noe som både er tidkrevende og svært kostbart. Skulle bilen registreres i Tyskland før den igjen fraktes til Norge ville det bety importtoll til Tyskland og enda større kostander både i penger og tid.
Nye biler fra USA er trygge og tilfredsstiller kravene for å kunne kjøres på norske veier. Norske vegmyndigheter stiller også jevnbyrdige krav med det tyske vegmyndigheter gjør. Det er derfor ingen logikk i at det skal være så vanskelig å få registrert en fabrikkny amerikansk bil i Norge. Norske vegmyndigheter må kunne gjennomføre den samme kontrollen som den tyske vegmyndigheter gjør og som blir godtatt som grunnlag for registering i Norge. Det er også behov for å følge opp arbeidet med digitalisering og selvbetjente løsninger hos Statens vegvesen slik at flere tjenester som dette kan gjøres digitalt.