Bård Hoksrud (FrP): Kan jeg be om oversikt over den tekniske standarden som de ulike motorveistrekningene i Norge er bygd med, med hensyn til fart?
Begrunnelse
Norske motorveier bygges med høy standard og er svært trafikksikre. Nylig fikk Fremskrittspartiet gjennomslag for å gjennomføre et prøveprosjekt med 120 km/t fartsgrense på egnede veistrekninger. Det er en naturlig utvikling i oppfølgingen av at FrP i samferdselsdepartementet fikk rullet ut bruken av 110 km/t fartsgrense på norske motorveier.
Vi vet at i Vestfold er strekninger av E18 bygde med en teknisk standard som tåler 130 km/t. Det er derfor interessant å vite hvilken standard som er brukt under byggingen av motorveiene våre, og hva som er sikkerhetsmarginen man bruker når man avgjør fartsgrensen på norske veier. Er det for eksempel 10-15 % eller hva er den reelle marginen som legges til grunn. Den tekniske standarden på motorveiene er altså som regel dimensjonert for å teknisk tåle en høyere fart enn den fartsgrensen som settes på strekningene.