Bjørnar Moxnes (R): I hvilken grad har den nye kunnskapen om utslipp fra veibygging som rapporten viser, bidratt til prioriteringene i NTP?
Begrunnelse
Transportsektoren står for en stor del av Norges utslipp, og det er essensielt å kutte utslipp fra denne sektoren raskt, for å redusere klimagassutslippene.
Departementet fikk i desember 2020 overlevert rapporten «Nasjonal transportplan 2022-2033. Klimaeffekt av virksomhetenes prioriterte prosjekter i NTP 2022-2033» fra Statens vegvesen, Miljødirektoratet, Nye Veier, Kystverket, Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Avinor.
Rapporten viser at utbygging av store nye veiprosjekter gir store utslippsøkninger. Store veiprosjekter gir store klimagassutslipp fra anlegg, byggematerialer og ikke minst nedbygging av arealer.
Norge har mye karbon lagret i jord og biomasse i forskjellige arealtyper, og arealbruksendringer kan forårsake store utslipp av lagret karbon, samt ødelegge framtidig opptak og lagring av karbon på berørte områder.
Utslippene fra arealendringer som følge av Nye Veiers prosjekter som er beskrevet i denne rapporten, er estimert til å være mellom 975 000 og 1 950 000 tonn CO2.