Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2916 (2020-2021)
Innlevert: 31.08.2021
Sendt: 31.08.2021
Besvart: 07.09.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Hva vil samferdselsministeren gjøre for å sørge for å få fjernet køene på teoretisk og praktisk oppkjøring, og vil ministeren sørge for at Kongsvinger trafikkstasjon blir åpen hver dag og at det også blir mulig å ha praktisk oppkjøring på drosje slik det var tidligere?

Begrunnelse

Rundt omkring i hele landet så er det stor misnøye og frustrasjon ovenfor trafikkstasjonene. Trafikkstasjonene har lange køer av kunder som må vente i opptil flere mnd. for å få de nødvendige tjenestene de trenger. Under pandemien så har også trafikkstasjonene vært stengt. Det har medført ekstra lange køer. I tillegg er det i dag i all hovedsak timebestilling og ikke mulighet for bare å komme innom Trafikkstasjonen. De mindre trafikkstasjonene på mindre steder er nok mer fleksible på dette.
Jeg har selv blitt kontaktet av flere som er veldig misfornøyd med at service nivået ikke er bedre på Trafikkstasjonene. Spesielt kjøreskoler og taxinæringa sliter. Jeg var selv nylig på Trafikkstasjonen på Kongsvinger sammen med Kongsvinger taxi for å sette meg bedre inn i situasjonen. På Kongsvinger er det egentlig timebestilling, men de som jobber der er «service minded «og fleksible, så der kommer alle inn, selv om de ikke har bestilt time.
Den største utfordringen på Kongsvinger er lange ventetider og begrensa åpningstider. Både på teori og praktisk oppkjøring er det lang ventetid. Før kunne man f.eks. ta teoriprøve for taxi hver dag, nå er det kun teori mandag, tirsdag og fredag. Onsdager er det helt stengt. Praktisk oppkjøring for taxi får man bare på Lillehammer eller Lillestrøm. Det bør være mulig å ta oppkjøring på Kongsvinger. Det er enklere at sensorene kommer til Kongsvinger enn at taxinæringa i Glåmdalsregionen må reise helt til Lillestrøm eller Lillehammer. Det er også skuffende at kapasiteten er for dårlig. For hele distriktet som består av Lillestrøm, Oslo, Billingstad, Mysen, Drøbak og Kongsvinger, så er det bare 2 sensorer. Det sier seg selv at dette er alt for dårlig. Det hjelper lite at det nå endelig utdannes 24 nye sensorer nasjonalt, når det tar hele 5 mnd. før de er ferdig utdannet. Det har tatt for lang tid før det ble startet utdanning av flere sensorer og det utdannes alt for få.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Under koronapandemien har vi sett stor økning i etterspørselen etter førerprøver, sammenliknet med det som har vært vanlig de siste årene. Bakgrunnen ser ut til å være at flere ønsker å kjøre bil fremfor å reise kollektivt for å unngå smitte. Dette er naturlig nok mest merkbart i og rundt de største byene.
I tillegg har vegvesenet fått et etterslep i avviklingen av førerprøver som følge av periodene med nedstengning. Vegvesenet har derfor iverksatt et arbeid for å ansette og utdanne flere sensorer. I tillegg arbeides det løpende med å effektivisere førerprøvetjenestene. Jeg kan opplyse om at det i "siste normalår", 2019, ble det gjennomført ca. 139 000 praktiske prøver, og at det i inneværende år forventes å bli avlagt rundt 160 000 prøver nasjonalt, altså en økning på om lag 15 prosent avlagte praktiske prøver.
Timebestilling for Statens vegvesen sine tjenester ble i utgangspunktet innført som et nødvendig Covid-19 tiltak for å sikre ivaretakelse av nasjonale smittevernregler. Erfaringen er så langt at en digital timebestillingsløsning har vist seg som et nyttig verktøy for kartlegging av etterspørselen etter tjenester er, slik ressursene kan styres dit behovet er størst. Vegvesenet opplyser at det fremdeles er mulig å få gjennomført skranketjenester uten forhåndsbestilt time, men at det da må påregnes noe ventetid ettersom forhåndsbestilte timer blir prioritert.
Statens vegvesen har, i tråd med regjeringens digitaliseringsstrategi, brukt store ressurser på å utvikle og etablere ulike løsninger som muliggjør et digitalt førstevalg på deres tjenester. De nye digitale løsningene gir kundene tilgang til Statens vegvesens tjenester hele døgnet. Behovet for fysisk oppmøte på en trafikkstasjon er som følge av dette atskillig redusert. Dette medfører at det for enkelte trafikkstasjoner ikke lenger er behov for å holde åpent fem dager i uken, slik det var tidligere.
Det ble gjort store endringer i regelverket for drosjenæringen fra 1. november 2020 (Prop. 70 L (2018-2019)). Formålet med endringene var blant annet å gjøre det enklere å få løyve til å drive drosjetransport. Samtidig ble kravene til drosjesjåførene strengere, og det ble innført krav om bestått fageksamen for å få utstedt kjøreseddel. Hensikten med en fageksamen er først og fremst å sørge for at sjåførene utfører yrket på en trafikksikker måte, og kan ivareta behovene til ulike passasjergrupper. Statens vegvesen opplyser at etterspørselen etter fageksamen for drosjesjåfører er forholdsvis beskjeden. På landsbasis har det blitt gjennomført 1074 teoriprøver og 210 praktiske prøver fra 1. november 2020 til og med august 2021. I de 10 månedene ordningen har eksistert, er det gjennomført 20 teoriprøver ved Kongsvinger trafikkstasjon, hvor kun 5 av disse prøvene er bestått.
Statens vegvesen vil følge med på etterspørselen og vurdere nødvendige justeringer i prøvetilbudet.