Skriftlig spørsmål fra Jenny Klinge (Sp) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2942 (2020-2021)
Innlevert: 04.09.2021
Sendt: 06.09.2021
Besvart: 10.09.2021 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Jenny Klinge (Sp)

Spørsmål

Jenny Klinge (Sp): I perioden 2014-2020 ble det brukt om lag 6 milliarder kroner på konsulenter i politietaten. Politidirektoratet, Politiets IKT-tjeneste og Politiets Fellestjeneste har vokst fra et årsgjennomsnitt på 483 årsverk i 2013 til 1218 i 2020. Dette er mer enn veksten i politidistriktene Innlandet, Sør-Øst, Agder, Sør-Vest, Møre og Romsdal samt Finnmark – til sammen.
Hvor mye av denne personellveksten og konsulentbruken har gått til digitalisering av våpensøknader og hva er kostnadsestimatet for å digitalisere disse søknadene?

Begrunnelse

Statsråden hevder på sin Facebook-side at kutt i de ovennevnte forvaltningsenhetene setter forenklingsprosjekter i politiet i fare. Det kan da være interessant å vite hvor mange av de 1218 årsverkene i POD, PIT og PFT samt 6 milliarder kronene til konsulenter som har vært brukt for å digitalisere våpenforvaltninga eller andre digitale tjenester for publikum.
Som kjent er det verken en sikker chatte-funksjon mellom politiet og innbyggerne og kun noen få kriminalitetstyper kan anmeldes på nett. Ett skritt på veien i digitalisering av våpensøknader ble foretatt i september 2021, 7 år og 11 måneder etter at regjeringen tiltrådte. Man kan derfor lure på hvor mange ansatte, konsulenter og milliarder som behøves i politietaten for å få til noe som bla. Skatteetaten og Lånekassen gjennomførte for flere år siden, nemlig sikre brukervennlige tjenester på digitale plattformer.
Saksbehandlingstida på våpensøknader har vokst kraftig etter den såkalte nærpolitireform, så politiet hadde faktisk god evne til å håndtere slike søknader raskt før reforma og også uten at søknadene var digitalisert tidligere. Mange steder gikk det bare noen dager eller få uker. Økninga i tidsbruk er uforståelig og kritikkverdig, men når regjeringa først har forårsaka saksbehandlingstider på over et halvt år noen steder, er det opplagt et godt grep å få gi et tilbud om digitalisert våpensøknad for dem som ønsker det.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Som representanten påpeker har POD, PIT og PFT blitt styrket siden regjeringen tiltrådte. Deler av denne styrkingen har kommet som en følge av 22. juli-kommisjonens kritikk. Blant annet har PODs kriseledelse blitt styrket gjennom etableringen av et døgnkontinuerlig situasjonssenter som har en viktig funksjon med å samordne informasjon ved nasjonale hendelser og politioperative tiltak på tvers av politidistrikter.
PIT og PFT ble opprettet 1. mars 2014. Stillingsveksten i disse organene er langt på vei et uttrykk for en endring i organisatorisk tilhørighet for personer som allerede var ansatt i politiet. Det gjelder blant annet renholdspersonale og eiendomsforvaltere som tidligere var ansatt i det enkelte politidistrikt, men som nå hører til i PFT. En rekke ansatte med IKT-funksjoner i distriktene er likeledes administrativt overført til PIT, selv om de fremdeles er lokalisert i distriktene. Når disse støttetjenestene samles under en felles ledelse, blir det mulig å bruke ressursene mer effektivt.
Departementet mottar ikke rapportering på hvor mange ansatte eller konsulenter som jobber med hvert av de ulike prosjektene i etaten, men POD og Brønnøysundregistrene har estimert investeringskostnaden for digitalisering av våpenforvaltningen til henholdsvis 60,2 mill. kroner (P50) og 73,2 mill. kroner (P85). Årlig vedlikeholds-, drifts- og forvaltningskostnad er estimert til å ligge mellom 10 og 12,5 mill. kroner.