Skriftlig spørsmål fra Kari Elisabeth Kaski (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:71 (2021-2022)
Innlevert: 18.10.2021
Sendt: 19.10.2021
Besvart: 27.10.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kari Elisabeth Kaski (SV)

Spørsmål

Kari Elisabeth Kaski (SV): Vil regjeringen framskynde tiltak og dertil finansiering som både på kort og lang sikt reduserer støybelastningen for befolkningen langs strekningen Sinsen- Grorud, og særlig de 2 500 menneskene som bor langs Sletteløkka?

Begrunnelse

Langs Trondheimsveien fra Sinsen til Grorud bor det tusenvis av mennesker i svært støyutsatte boligområder. Verst er det for folka langs Sletteløkka, der støynivået er uakseptabelt høyt. På kort sikt må Statens Veivesen få i oppgave å bidra til akutt støyreduksjon gjennom støyskjerming, utskifting av vinduer og redusert fartsgrense. Det vil gi umiddelbar effekt og det haster. På lengre sikt må veien nedgraderes til ett felt hver vei, med kollektivfelt. Dette må ses i sammenheng med politiske mål om å redusere biltrafikken i Oslo. Det er stor utålmodighet i Groruddalen, som har blitt nedprioritert i mange år i samferdselsinvesteringene. Solberg-regjeringen har ikke levert på 8 år til tross for gjentatte lovnader gjort av politikere i Groruddalen. Befolkningen langs Trondheimsveien har ventet lenge nok.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Riksvei 4, Trondheimsveien i Oslo, inngår i utredningen av strekningen Sinsen – Mjøsbrua. Nord for Oslo er strekningen Roa – Gran vedtatt bygget og skal igangsettes. Statens vegvesen har tidligere anbefalt at gjennomgangstrafikken ledes ned på rv. 163 Østre Aker vei gjennom en såkalt Fossumdiagonal, men det har så langt ikke vært politisk interesse i Oslo for å gå videre med dette forslaget.
Statens vegvesen har påpekt at en løsning for håndtering av næringstrafikk til Alnabruterminalen og gjennomgangstrafikken gjennom Oslo mot nord, må avklares før det kan gjennomføres trafikkreduserende tiltak i Trondheimsveien. Dette er fordi effekten av veitiltak i Trondheimsveien vil kunne føre til overføring av trafikk til et allerede presset kommunalt veinett.
Statens vegvesen er kjent med at det er høy støybelastning for den eldre bebyggelsen som ligger tett på Trondheimsveien. Vegvesenet kartlegger innendørs støy og tilbyr fasadetiltak (typisk tiltak på vinduer, ventiler og forsterking av vegger) der lydnivået overstiger grenseverdien. Det er mange i området som har fått utført slike fasadetiltak.
Statens vegvesen har på oppdrag fra Oslopakke 3-samarbeidet og i samarbeid med kollektivselskapene vurdert et prøveprosjekt med kollektivfelt på strekningen Kalbakken – Grorud. Transportanalyser viser imidlertid at dette ikke vil gi økt fremkommelighet for kollektivtrafikken, hovedsakelig pga. mange kryss der forsinkelser oppstår.
Det gjennomføres nå mindre strakstiltak på strekningen Årvoll – Grorud. Dette er bl.a. knyttet til gang- og sykkelvei, kollektivholdeplasser samt tiltak for bedre trafikksikkerhet.
Miljøfartsgrense på strekningen vil som tidligere år, bli innført som et tiltak i vintersesongen for å redusere miljøbelastningen fra svevestøv.