Skriftlig spørsmål fra Roy Steffensen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:84 (2021-2022)
Innlevert: 20.10.2021
Sendt: 20.10.2021
Besvart: 25.10.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Roy Steffensen (FrP)

Spørsmål

Roy Steffensen (FrP): I forhandlinger om statsbudsjett for 2021 fikk Frp forhandlet inn 8 mill. kr til bergingsbil i Rennfast. Dette valgte forrige regjering dessverre å likevel ikke gjennomføre. I NLF Rogaland sin valgbrosjyre lovet derimot både Ap og Sp at de er positive til å få på plass bergingsbil i Rennfast. Dette er signaler Frp er svært positive til.
Kan vi forvente at dette kommer på plass allerede i statsbudsjettet for 2022?

Begrunnelse

I 2020 var Rennfast stengt hele 191 ganger. I den forbindelse var bergingsbil i Rennfast ett av mange spørsmål som NLF utfordret partiene i Rogaland på, og om de vil være pådriver for saken. Her er partienes svar i NLF sin brosjyre (har også inkludert budsjettpartner SV sitt svar).
SP: Ja.
AP: Arbeiderpartiet er positive til alle tiltak som kan bidra til færre uforutsatte stopp og bedre regulativitet, inkludert det å få på plass en bergingsbil. Dersom det er en løsning som vanskelig lar seg gjennomføre, må det ses nærmere på andre alternativer, f.eks. lyssignal i taket.
SV: Det må åpenbart innføres tiltak som bedrer situasjonen. Det er delte meninger om hva som er beste løsning, bergingsbiler eller lysregulering.
Men hvis de som virkelig bruker veien mener at bergingsbil er best, vil SV vurdere støtte til dette ved behandlingen av budsjettet. Samtidig viser dette noe av problemene ved tunneler, og SV er som kjent imot alle undersjøiske tunneler som Rogfast. Der er SV og NLF enige har vi forstått. SV vil ha hyppige og rimelige nullutslippsferger i stedet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Stortinget besluttet ved behandlingen av Revidert Nasjonalbudsjett for 2021 at det i stedet for å betale for bergingsbil for Rennfast skal monteres kjørefeltsignal i tunnelene. Det ble også besluttet å øke bevilgningen på kap 1320, post 01 med 8 mill. kroner, mot en tilsvarende reduksjon på post 22 til montering av kjørefeltsignal i Rennfast-tunnelene. Jf. Prop. 195 S (2020-2021) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2021 side 156 og Innst. 600 S (2020-2021) Innstilling fra finanskomiteen om Revidert nasjonalbudsjett 2021, om tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet for 2021, om endringer i skatter og avgifter i statsbudsjettet for 2021 og om økonomiske tiltak i møte med virusutbruddet.
Stortingets beslutning i saken er fulgt opp for budsjettåret 2022 gjennom Prop. 1 S (2021-2022) for Samferdselsdepartementet. Kjørefeltsignal gjør det mulig å avvikle trafikk ved bilstans ved at man ikke trenger å stenge tunnelløp. Dette gjør også at kommersiell bergingsbil kan komme frem raskere til havaristen. Jeg mener at dette vil være en tilfredsstillende løsning for å kunne ivareta trafikkforholdene i Rennfast, og ser det derfor ikke som aktuelt å skulle fremme forslag om endringer i saken.