Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:154 (2021-2022)
Innlevert: 27.10.2021
Sendt: 27.10.2021
Besvart: 02.11.2021 av olje- og energiminister Marte Mjøs Persen

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Straumnett situasjonen er svært utfordrande i mange områder av landet, og dette gjelder ikkje minst i Møre og Romsdal. Møre og Romsdal fylkeskommune har elektrifisert fleire av sine ferjesamband og fleire står for tur, der store og svært dyre straumkablar og trafoanlegg må på plass for å møte behovet for auka straumkapasitet.
Meiner statsråden det er rettferdig at pålagt nullutslippskrav for ferjeflåten vedteken av Stortinget, skal medføre auka nettleige generelt til folk flest og næringslivet i Møre og Romsdal?

Begrunnelse

Møre og Romsdal er eit av landets største eksport og næringsfylke, og har eit stort og solid næringsliv. Derimot opplever vi i heile fylket til stadig situasjonar der straumnette er utfordrande for vidar utvikling av kraftkrevjande industri og næringsaktivitet. Møre og Romsdal fylke har skifta ut store delar av sin ferjeflåte med el ferjer, der framføring av svært dyre straumkablar har blitt gjennomført og skal gjennomførast framover. Det blir hevda at kostnadane med dette blir lempa over på innbyggjarane og næringslivet generelt gjennom auka nettleige.
Samtidig opplever vi at straum og nettkapasiteten er utfordrande i mange områder, men elektrifisering av både det ein og det andre blir pressa igjennom, utan at nødvendig straum og nettkapasitet er tilgjengeleg.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Når kunder, i dette tilfellet fergeflåten i Møre og Romsdal, ønsker tilknytning til strømnettet og dette utløser behov for nettinvesteringer, må kunden være med å betale for tiltaket i form av et anleggsbidrag. Dette begrenser hvor mye av kostnadene som må dekkes i form av økt nettleie for folk flest og næringsliv tilknyttet det aktuelle nettselskapet.
Det er satset på lav- og nullutslippsløsninger i ferje- og hurtigbåtsektoren gjennom flere år. Mange av ferjene i både fylkestrafikk og i statlig drift benytter nå nullutslippsløsninger og hybridelektriske løsninger.
Samferdselsdepartementet opplyser at det etterhvert har fått et godt grunnlag for å anslå merkostnadene for ferjer. Merkostnadene varierer og kan for enkelte ferjesamband være negativ. I slike tilfeller vil nullutslippsferjer være konkurransedyktige sammenlignet med konvensjonelle ferjer. I andre samband kan merkostnadene knyttet til nullutslippsteknologi være betydelige. Merkostnadene varierer med blant annet avstand til etablert strømnett, dvs. anleggsbidraget.
Stortinget fattet i forbindelse med behandlingen av Meld. St. 41 (2016-2017) Klimastrategi for 2030 – norsk omstilling i europeisk samarbeid følgende vedtak (nr. 663): Stortinget ber regjeringen sikre, gjennom krav og/eller støtteordninger, at fergestrekninger og hurtigbåter på offentlig anbud benytter null- eller lavutslippsteknologi, der det ligger til rette for det.
Fylkeskommunene er ansvarlige for driften av fylkessambandene. I lys av vedtaket fra Stortinget vil man måtte vurdere om forholdene ligger til rette for å stille krav til lav- og nullutslippsløsninger.