Bård Ludvig Thorheim (H): Innseilingsforholdene og farleden til Værøy er av en slik karakter at den ansees for å være forbundet med høy risiko. En rekke fartøy har grunnstøtt Ifm. innseilingen med den følge at Værøy nå er i ferd med å miste en rekke anløp med helt nødvendig leveranse av råstoff til industrien i kommunen. En av landets største og viktigste fiskerikommuner er havnet i en akutt vanskelig situasjon.
Hva vil samferdselsministeren på kort sikt foreta seg slik at en snarlig utbedring av farleden inn til Værøy kan utbedres?
Begrunnelse
Solberg-regjeringen prioriterte i Nasjonal transportplan Værøy og Røst havn i første periode. I Kystverkets planer viser det seg nå at utbedringen av Værøy havn ikke er tenkt påbegynt før 2026. Nylig grunnstøtte nok et fartøy ved innseilingen til Værøy. Pga. høy risiko for båter og mannskap Ifm. innseilingen til Værøy er næringsliv og kommunen havnet i en akutt vanskelig situasjon. Ved at flere fartøyer nå ser seg nødt til å seile forbi Værøy går øysamfunnet glipp av store mengder råstoff som er basis for det meste av aktiviteten i fiskerikommunen. Store investeringer i nye foredlingsanlegg er satt på vent. Øysamfunnet står for en verdiskapning pr innbygger som ligger helt i landstoppen. Situasjonen tilsier og krever omgående politisk handling, før de praktiske og økonomiske konsekvenser gir varige skader for Værøy. Derfor er det en forventning i kommunen at det tas grep nå og at en oppstartsbevilgning kommer på plass senest i revidert nasjonalbudsjett for 2022. Fiskerihavnene på Værøy, Røst og Ballstad i Lofoten, og Andenes i Vesterålen er grunnsteiner i Nordlands kystsamfunn og verdiskaping. Havneutbyggingene vil styrke sjømatfylket Nordland og bør prioriteres så snart som mulig av regjeringen.