Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:272 (2021-2022)
Innlevert: 05.11.2021
Sendt: 05.11.2021
Besvart: 16.11.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): Er bestemmelsene som ligger til grunn for billettprisene i statens avtaler om drift av togtrafikken endret fra tidligere avtaler med NSB/Vygruppen i de nye avtalene med SJ Norge, GoAhead og Vy Tog, slik at billettprisene har steget som følge av operatørbyttet?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Reglene for stor grad det som gjaldt for direktetildelt trafikkavtale med NSB for årene 2012 til 2017. Reglene har prising av billetter følger i blitt tilpasset en situasjon med flere aktører på sporet og trafikkavtalene gir togoperatørene muligheten til å tilby produkter med høyere service- eller komfortnivå om bord.
Billetter solgt til ordinære takster og med sosiale rabatter skal være refunderbare, og dermed fleksible. I tillegg kan selskapene selge en maksimal andel av plassene om bord i togene som såkalte tilleggsprodukter. Dette er definert som seter med høyere service eller komfortnivå om bord, og disse kan selskapene prise fritt. Det er heller ikke krav til at disse billettene skal ha sosiale rabatter.
Det er foreløpig ikke mulig å kjøpe miniprisbilletter på tvers av operatørene. Det er i utgangspunktet ingen hinder i dagens direktetildelte avtaler eller trafikkpakker for at togoperatørene skal kunne legge til rette for dette.