André N. Skjelstad (V): Fylkeskommunale kollektivselskap har nå en anstrengt økonomi på grunn av uteblitte passasjerer etter koronasituasjonen og må øke billettpriser eller kutte i antall avganger. Mange ferger og båter driftes av disse selskapene. Fordi regjeringen har engasjert seg så sterkt i landets fergetilbud er det betimelig å spørre.
Hvor mange fylkeskommunale ferge- og båtruter risikerer nå kutt i rutetilbudet eller økte billettpriser?
Begrunnelse
De fylkeskommunale kollektivtrafikkselskapene forventer uteblitte passasjerer i 2022 og får dermed dårlig økonomi. Selskapene har som kjent ansvar for bussruter og skinnegående lokaltrafikk, men også passasjerbåter og ferger. På grunn av koronasituasjonen og ettervirkninger av den viser det seg at det fortsatt er behov for at regjeringen overfører store midler til fylkeskommunene slik at de kan opprettholde rutetilbudet for buss, bane, båt og ferger. Behovet stipuleres til 1,5 milliarder kroner. I 2021 ble det bevilget 2,75 milliarder kroner til formålet slik at rutetilbudet kunne opprettholdes. Det viser seg at det vil ta lenger tid før passasjernivået og billettinntektene er tilbake til normalen enn først forutsatt. Dersom slike midler ikke overføres fra staten til fylkeskommunene, vil det føre til kutt i rutetilbud eller økte priser for ferger, båter, buss og skinnegående lokaltrafikk.