Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:304 (2021-2022)
Innlevert: 09.11.2021
Sendt: 09.11.2021
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 12.11.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Fylkeskommunale kollektivselskap har nå en anstrengt økonomi på grunn av uteblitte passasjerer etter koronasituasjonen og må øke billettpriser eller kutte i antall avganger. Mange ferger og båter driftes av disse selskapene. Fordi regjeringen har engasjert seg så sterkt i landets fergetilbud er det betimelig å spørre.
Hvor mange fylkeskommunale ferge- og båtruter risikerer nå kutt i rutetilbudet eller økte billettpriser?

Begrunnelse

De fylkeskommunale kollektivtrafikkselskapene forventer uteblitte passasjerer i 2022 og får dermed dårlig økonomi. Selskapene har som kjent ansvar for bussruter og skinnegående lokaltrafikk, men også passasjerbåter og ferger. På grunn av koronasituasjonen og ettervirkninger av den viser det seg at det fortsatt er behov for at regjeringen overfører store midler til fylkeskommunene slik at de kan opprettholde rutetilbudet for buss, bane, båt og ferger. Behovet stipuleres til 1,5 milliarder kroner. I 2021 ble det bevilget 2,75 milliarder kroner til formålet slik at rutetilbudet kunne opprettholdes. Det viser seg at det vil ta lenger tid før passasjernivået og billettinntektene er tilbake til normalen enn først forutsatt. Dersom slike midler ikke overføres fra staten til fylkeskommunene, vil det føre til kutt i rutetilbud eller økte priser for ferger, båter, buss og skinnegående lokaltrafikk.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Spørsmålet er oversendt meg fra kommunal- og distriktsministeren da Samferdsels-departementet er sektormyndighet for kollektivtransport.
Jeg har lagt opp til at fylkeskommunene skal få dekket nettotapet i kollektivtransporten, inkludert fylkesveiferjer og skoleskyss, ut inneværende år. Det innebærer at tapene blir dekket i tre måneder etter at smitteverntiltakene ble opphevet 25. september.
Når smitteverntiltakene er avviklet, er det viktig at staten ikke hindrer omstilling til en ny normal. Vi gjør derfor ikke om på Solberg-regjeringens prioritering i forslaget til statsbudsjett 2022 om ikke å forlenge kompensasjonen til tog- og kollektivselskapene. Vi vil selvsagt følge utviklingen nøye framover, ikke minst når det gjelder smittesituasjonen og tilhørende tiltak.
Regjeringen foreslår likevel å bevilge i alt 500 mill. kr mer i frie midler til fylkeskommunene i 2022 sammenliknet med den forrige regjeringen, som foreslo en økning på 400 mill. kr mer enn i årets budsjett. Med i alt 900 mill. kr mer står fylkeskommunene sterkere rustet til å kunne prioritere kompensasjon for reduserte billettinntekter til neste år, dersom det er behov for det. I hvilken grad disse midlene tilfaller ferje- og båtruter, vil være opp til den enkelte fylkeskommune.