Mari Holm Lønseth (H): Hvordan vil regjeringen fremover jobbe for gjennomslag for at sammenslåtte kommuner med ulik arbeidsgiveravgift får beholde samme sats som før sammenslåingen?
Begrunnelse
Differensiert arbeidsgiveravgift er et av våre viktigste distriktspolitiske virkemidler. Det er effektivt, ubyråkratisk og bidrar til sysselsetting i distriktene, blant annet ved at det kompenserer for avstandsulemper. Nye EØS-regler for regional statsstøtte trer i kraft ved nyttår. Norge må få godkjent ny ordning i samsvar med nytt regelverk. Regjeringen Solberg var svært tydelig på sin posisjon om å videreføre ordningen. I tillegg foreslo Regjeringen Solberg at sammenslåtte kommuner med ulike soner skulle beholde ulike satser også etter sammenslåingen. I Prop 1. LS varslet regjeringen Solberg at dette skulle gjøres ved å legge grunnkretsene til grunn. For mange sammenslåtte kommuner er dette avgjørende for å legge til rette for fortsatt spredt bosetting innad i kommunen. Kommuner som for eksempel Orkland i Trøndelag er en sammenslåing av fire ulike kommuner, hvorav det i gamle Meldal kommune har vært viktig med differensiert arbeidsgiveravgift. Flere industribedrifter i den tidligere kommunen vil bli hardt rammet av en økt arbeidsgiveravgift. Det registreres at regjeringen i møte med presidenten for EFTAs overvåkningsorgan viderefører regjeringen Solbergs posisjon i dette spørsmålet. Det er positivt, men folk og bedrifter er utålmodige for å få på plass løsningen.