Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:375 (2021-2022)
Innlevert: 15.11.2021
Sendt: 15.11.2021
Besvart: 22.11.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Vil statsråden forlenge midlertidig ordning for billettering på ferjer inntil nytt og permanent regelverk er på plass?

Begrunnelse

Ved utbruddet av pandemien våren 2020 innførte Samferdselsdepartementet en midlertidige lov, som sikret smittefri billettering under koronapandemien. Bakgrunnen for den midlertidige loven var å beskytte sikkerhetsmannskap på riksveg- og fylkesvegferjer fra smitte under pandemien, slik at også ferjesambandene kunne holdes åpne for trafikk og sørge for viktig transport i hele landet i tilknytning til riks- og fylkesvegene.
Takstregulativet for statens ferjesamband ble da endret, slik at det under pandemien kun ble tatt betalt for kjøretøy iht. AutoPASS-regulativet for ferje (ikke betaling for passasjerer). Dette la til rette for at også eiere av kjøretøy eller kunde uten AutoPASS-brikke kunne billetteres for ferjetransport uten kontakt mellom billettør og den reisende og med etterskuddsvis fakturering (basert på lesing av skilt). Den midlertidige lovens varighet er av Stortinget forlenget til å gjelde fram til 1. januar 2022.
Nå viser det seg at erfaringene fra den midlertidige ordningen har vært svært gode. Fra både Statens vegvesen og flere fylkeskommuner har det vært vurdert og uttalt som ønskelig å kunne gå over til denne ordningen permanent.
Når den midlertidige ordningen har vært så vellykket, og blir sett på som foretrukket og at ønsket om å reversere og gå tilbake til gammel ordning, 1. januar neste år, er en dårligere løsning ville det ikke da være mulig å forlenge en ordning alle mener er bedre og mer fremtidsrettet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Midlertidig lov om billettering på ferje som følge av covid-19 er en lov som regulerer en ordning for smittefri billettering under koronapandemien. Behovet for loven oppstod under utbruddet av koronapandemien i mars 2020, for å sikre mot smitte av sikkerhetsmannskap på ferjene i en periode da koronasituasjonen var uoversiktlig og det ikke var vaksine mot viruset.
Før ordningen ble tatt i bruk, ble ferjebillettering på samband i tilknytning til riksveger og fylkesveger i hovedsak gjennomført gjennom manuell behandling og betaling/oppgjør om bord på ferjene. Gjennom ordningen under den midlertidige loven, billetteres alle kjøretøy gjennom elektronisk registrering uten kontakt mellom ferjemannskap og ferjens passasjerer. Registrert eier av kjøretøyene eller avtalepart (gjelder kjøretøy som er utstyrt med AutoPASS-brikke eller er tilknyttet annen betalingsavtale på ferje), faktureres etter at reisen er gjennomført.
På denne måten har tiltaket sikret at ferjesambandene har kunnet holdes åpne med nær normal ruteproduksjon under hele koronapandemien, med den betydningen dette har hatt for vegtransporten i landet. Erfaringen fra ordningen er god og gir mange fordeler for både ferjeoperatør og trafikantene.
Hovedgrunnen til at det har vært behov for å lovregulere tiltaket med elektronisk registrering av alle kjøretøy om bord på ferjene, er at yrkestransportlova ikke har egne bestemmelser om behandling av personopplysninger til bruk for ferjebillettering. Registrering av kjøretøy eid av privatpersoner regnes i praksis som behandling av personopplysninger, som iht. personvernforordningen art. 6 krever eget behandlingsgrunnlag. For kjøretøy som ikke er registrert med en avtale som gjelder betaling på ferjene, er det behov for hjemmel i lov.
Departementet vurderte tidlig at det var behov for å endre yrkestransportlova, slik at yrkestransportlova både skal ivareta framtidige behov i beredskapssituasjoner lignende koronaviruset og ordningen med elektronisk billettering kan benyttes permanent, se også omtale i Prop. 114 L (2019-2020) kapittel 3.3 siste avsnitt og Prop. 29 L (2020-2021) kapittel 3.2 og 3.4. Statens vegvesen har på oppdrag fra departementet i lengre tid arbeidet med å utrede nødvendige endringer i yrkestransportlova og forskrift til loven. Høsten 2021 var arbeidet med å utrede endringer i yrkestransportlova ikke ferdig, og Samferdselsdepartementet behandlet derfor et forslag fra Statens vegvesen om å forlenge den midlertidige loven. Like i forkant av at Statens vegvesens forslag ble mottatt av departementet, gjenåpnet imidlertid regjeringen Norge tilbake til en normal hverdag med økt beredskap. Det var dermed besluttet at de fleste nasjonale koronatiltak skulle opphøre. Departementet fant det på denne bakgrunn ikke riktig å skulle fremme et forslag til endringer i den midlertidige loven for Stortinget høsten 2021.
Dette betyr at det fra 1. januar 2022 til formål ferjebillettering ikke vil være lovgrunnlag i tilknytning til ferjebillettering for å behandle personopplysninger om passasjerer eller eiere av kjøretøy som ikke har AutoPASS-brikke eller annen avtale der brukeren har samtykket til behandling av personopplysninger.
Statens vegvesen arbeider i dialog med berørte parter (fylkeskommunene, ferjerederiene og organisasjoner i arbeidslivet, mv.) med å forberede overgangen til billetteringssystemer som ikke baserer seg på elektronisk registrering av kjøretøy som ikke er tilknyttet betalingsavtale. Høsten 2021 er det relativt lang erfaring med håndtering av koronaviruset i Norge, noe som betyr at man vet mer om hvordan smitte kan unngås i et mest mulig normalt samfunn. Jeg legger til grunn at mye kan gjøres for å sikre mot smitte på landets ferjesamband i dette arbeidet, men vil følge situasjonen tett.
Samferdselsdepartementet har gitt Statens vegvesen frist til 22. november 2021 til å fremlegge et utkast til høringsbrev om endringer i yrkestransportlova for departementet. Før departementet kan fremme en Prop. L, må det gjennomføres alminnelig offentlig høring og nødvendige prosesser i regjeringen. Departementet vil komme tilbake til Stortinget med et lovforslag når dette arbeidet er gjennomført.