Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:503 (2021-2022)
Innlevert: 26.11.2021
Sendt: 29.11.2021
Besvart: 03.12.2021 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Er det slik at alle profil og yrkesskolene sine søknader er stanset av regjeringen eller skiller regjeringen mellom hvor langt de har kommet i søknadsprosessen, og er det slik at regjeringen har stanset behandlingen av Norsk Realfagsgymnas sine søknad og med det skolens del av finansieringen av idrettsanlegget på Langenga i Asker slik at dette store prosjektet for sykling og breddeidretten ikke blir realisert?

Begrunnelse

På Langenga i Asker er et større bygg med en sykkelvelodrom, idrettsanlegg og et skolebygg under oppføring. Det har vært bred enighet i Asker om at den nye spesielle storstua vil gi lokalbefolkningen et unikt tilbud. Idrettsrådet har vært inne og støttet prosessen sju år, Norges Cykkelforbund og lokalt næringsliv støtter utbyggingen. En profilskole som satser på naturfag på ungdomsskoletrinnet er en del av spleiselaget og finansieringen av prosjektet. Den 17. november gikk statsråd Tonje Brenna ut i VG og slo fast at hun hadde instruert UDIR om å stanse behandlingen av alle søknadene om godkjenning for alle friskoler og profilskoler. Om dette også innebærer å stoppe de som allerede er godkjent men enda ligger i direktoratet er uvisst ut ifra medieoppslaget. Venstre har vært i kontakt med departementet for å få tilgang til instruksen som i praksis stopper utbygging av skolene og de gode ringvirkningene de har i sitt lokalsamfunn, men har ikke fått svar ennå.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Regjeringen har som en sentral målsetting å styrke den offentlige fellesskolen. Det fremgår av regjeringserklæringen at regjeringen vil stramme inn privatskoleloven (nåværende friskolelov) ved å fjerne profilskoler og yrkesfagopplæring som godkjenningsgrunnlag for statstilskudd og styrke lokale folkevalgtes muligheter til å si nei til nye privatskoler og utvidelser ved eksisterende skoler. Jeg ønsker at denne politiske kursendringen, som også ble varslet før valget, skal gjennomføres så raskt som mulig. Jeg tar derfor sikte på å sende på høring forslag om å oppheve de to godkjenningsgrunnlagene vidaregåande opplæring i yrkesfaglege utdanningsprogram og særskilt profil, jf. friskoleloven § 2-1 andre ledd bokstavene h) og i). Disse to godkjenningsgrunnlagene kom inn i loven i 2015 etter forslag fra Solberg-regjeringen. Departementet tar sikte på å legge forslagene om å oppheve disse to godkjenningsgrunnlagene fram for Stortinget i en lovproposisjon våren 2022. Med forbehold om Stortingets tilslutning til lovforslagene vil hjemmelen til å godkjenne skoler etter friskoleloven § 2-1 andre ledd bokstavene h) og i) bortfalle.
Regjeringen ønsker ikke at det godkjennes noen nye skoler på godkjenningsgrunnlagene særskilt profil og yrkesfaglige utdanningsprogram i perioden fram til Stortinget har behandlet lovforslaget. I påvente av den kommende høringsrunden og Stortingets forventede lovbehandling i vårsesjonen 2022 har departementet instruert Utdanningsdirektoratet om å stille behandlingen av søknader om godkjenning av nye skoler etter friskoleloven § 2-1 andre ledd bokstavene h) og i) i bero. Det samme gjelder søknader om godkjenning av driftsendringer ved skoler som i dag er godkjent på disse to grunnlagene. Instruksen skiller ikke mellom søknader etter hvor langt de har kommet i søknadsprosessen. Skoler som er godkjent, omfattes ikke av instruksen.
Søknadene om godkjenning av Norges Realfagsgymnas Ungdomsskole Asker AS og Norges Realfagsgymnas Ungdomsskole Fornebu AS omfattes av instruksen.
Jeg vil vise til friskoleloven § 2-1 første ledd første punktum som fastsetter at departementet kan godkjenne nye skoler og driftsendringer ved eksisterende skoler. Bestemmelsen innebærer at søkere ikke har rett til godkjenning selv om lovens vilkår er oppfylt. Om det skal gis godkjenning beror på en skjønnsmessig vurdering.
Jeg vil for øvrig vise til at friskoleloven setter klare rammer for hvordan godkjente skoler kan bruke statstilskuddet og skolepengene. Disse midlene skal bare brukes til den virksomheten skolen er godkjent for etter friskoleloven og i sin helhet komme elevene til gode.