Mathilde Tybring-Gjedde (H): Vil klima- og miljøministeren avklare, eventuelt endre, definisjonen av «fossilfrie biler» og «nullutslippsbiler» slik at flertallet på Stortinget ikke ender opp med å svekke målsetningen for nullutslippsbiler i 2025?
Begrunnelse
Stortinget har flere ganger slått fast følgende mål: “I 2025 skal alle nye personbiler og lette varebiler være nullutslippskjøretøy.”
I den nye regjeringsplattformen står det imidlertid: “Gjøre det attraktivt å velge lav- og nullutslippskjøretøy med mål om at 100 prosent av nye personbiler er fossilfrie innen utgangen av 2025. Bidra til at nullutslippskjøretøy opprettholder sin konkurransefordel mot bensin- og dieselkjøretøy.”
I tilleggsproposisjonen gjentas målsetningen om at “100 prosent av nye personbiler er fossilfrie innen utgangen av 2025.”
Klimaplanen definerer nullutslippsbegrepet som følger: «Med nullutslipp menes bruk av en teknologi eller -løsning som ikke har direkte utslipp av klimagasser og eksos ved bruk.» «Fossilfrie biler» innebærer imidlertid også biler som bruker biodrivstoff, som ikke er en nullutslippskilde. Det er derfor en vesentlig forskjell mellom de to begrepene, og dermed også målsetningen som ligger til grunn for 2025.
Dersom dette ikke er en ønsket endring i målsetning fra regjeringens side, er begrepet «fossilfrie» egnet til å spre forvirring om hva slags nasjonale mål som ligger til grunn.
Siden dette er definisjoner som fremgår av Klimaplanen, bør klima- og miljøministeren avklare om regjeringen legger nye definisjoner til grunn, eller om det er en bevisst endring av målsetningen for 2025.