Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:578 (2021-2022) Innlevert: 03.12.2021 Sendt: 06.12.2021 Besvart: 14.12.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Lars Haltbrekken (SV): 11.11.2021 kom samferdselsministeren med beskjeden om at regjeringen vil vente med å innføre 2 tog i timen på Trønderbanen, til 2027. I mellomtiden vil deler av ny motorvei mellom Trondheim og Steinkjer stå ferdig. Sammen med utsettelsen av to tog i timen, vil dette føre til at folk velger bil i stedet for tog.Hva vil statsråden gjøre for å fremskynde tilbudet om to tog i timen og vil han ta opp saken med partene i Byvekstavtalen i Trondheimsregionen?
Jon-Ivar Nygård: Prosjektomfanget for effektpakken to tog i timen på Trønderbanen har økt vesentlig i forhold til tidligere vurderinger. Dette omfatter tiltak langs hele strekningen, blant annet flere og lengre kryssingsspor, tiltak på stasjoner og i signalsystemer, samt tiltak for økt hastighet og en mer robust rutemodell. Det økte omfanget krever mer tid til planlegging for å gjennomføre prosjektet på en god måte. Økt omfang innebærer også at kostnadsanslaget for tilbudsforbedringen på hele strekningen Melhus–Steinkjer har økt – fra om lag 2 til om lag 2,8 milliarder kroner.På denne bakgrunn har våre fagmiljø slått fast at effektpakken for to tog i timen må realiseres samlet i 2027. Dette samsvarer med innføringen av ERTMS på strekningen. Bruk av ERTMS gjør at kryssingsspor kan bygges noe kortere, men først og fremst unngår man å bygge om eller bygge nye signalanlegg basert på eldre teknologi, kort tid før ERTMS etter planen skal tas i bruk. I sum anslår Bane NOR at dette vil gi en besparelse på 3-400 mill. kroner sammenlignet med ovennevnte anslag på om lag 2,8 mrd. kroner. Uavhengig av om ibruktakelse settes før eller samtidig med ERTMS, må Bane NOR ferdigstille planer med tilstrekkelig grunnlag innen frysfristen for prosjektering av ERTMS-anlegget. Jeg vil også presisere at effektpakken to tog i timen inngår i porteføljestyringen til Bane NOR og Jernbanedirektoratet. Dette innebærer at fagmiljøene vil arbeide for å realisere effektpakken iht. porteføljen gitt av tabell 12.2 i NTP (2022–2033). Jernbanedirektoratet rapporterer på porteføljen, herunder arbeidet med to tog i timen på Trønderbanen, ifb. tertialrapportene som leveres til Samferdselsdepartementet. Den 29. november orienterte jeg Trondheim kommune og Trondheim fylkeskommune om saken. Den 15. desember skal saken diskuteres nærmere i et møte med samarbeidsforum vei og bane Trondheim – Steinkjer. Jeg synes utviklingen i denne saken har vært uheldig. Det er derfor positivt at Jernbanedirektoratet har tatt initiativ til å evaluere måten denne saken har blitt håndtert på. Det kan vi lære av, slik at risikoen for å havne i liknende situasjoner blir mindre.