Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:585 (2021-2022)
Innlevert: 04.12.2021
Sendt: 06.12.2021
Besvart: 13.12.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Hva vil statsråden gjøre for at staten innfrir sine lovnader, etablerer avtalte kollektivtrasé og sikrer at det nye sykehuset i Stavanger åpner som planlagt i 2024?

Begrunnelse

Det nye sykehuset i Stavanger skal åpne i 2024. Et av rekkefølgekravene som staten la til grunn for oppstart var kollektivtrase mellom togstasjonen på Jåttå og det nye sykehuset. Kollektivtraseen skal etter planen starte opp oktober 2022 og ferdigstilles i desember 2024. Prosjektet er en del av bymiljøpakken og er 100 % statlig finansiert. Avtalen mellom lokale, regionale og statlige myndigheter er over 2 år gammel.
Problemet er at det i statsbudsjettet 2022 ikke er satt av penger til prosjektet.
Det nye sykehuset med 3700 ansatte og kun 700 parkeringsplasser tilgjengelig vil være helt avhengig av et godt kollektivtilbud. Nå kan manglende infrastruktur føre til utsettelse av åpning av sykehuset.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Denne regjeringen ønsker å videreføre den store satsningen på byvekstavtalene og har et klart mål om å holde sine forpliktelser i inngåtte byvekstavtaler, inkl. byvekstavtalen for Nord-Jæren, i tråd med forutsetningene som ligger til grunn for statens innsats i avtalene. Kollektivakse til nytt sykehus i Stavanger er et fylkeskommunalt prosjekt i porteføljen til byvekstavtalen for Nord-Jæren. Det har vært en omfattende gjennomgang av prosjektporteføljen i pakken for å oppnå balanse mellom inntekter og utgifter. Dette innebærer krevende grep som det er viktig at følges opp på en god måte. En prioritering av kollektivakse til nytt sykehus må ses i sammenheng med prioriteringer i pakken for øvrig. I forbindelse med at nytt Stavanger Universitetssykehus (SUS) ble besluttet lagt til universitetsområdet (UIS) på Ullandhaug, vedtok Stavanger kommune et rekkefølgekrav i reguleringsplanen til sykehuset. Dette sier at kollektivtrase mellom sykehuset og kollektivknutepunkt (Bussveien og tog) på fv.44 i Jåttåvågen må være på plass før sykehuset kan åpne.
I tråd med byvekstavtalen bidrar staten med betydelige midler til tiltak, prosjekter og ulike tilskuddsordninger, herunder midler til kollektiv-, sykkel- og gangetiltak langs riksvei. Det er åpnet opp for å bruke slike midler innenfor fylkeskommunalt og kommunalt ansvarsområde i byområder med byvekstavtaler. Det forutsettes at bruken avgrenses til investeringer i tiltak for kollektivtransport, sykling og gange langs fylkeskommunal og/eller kommunal vei, og at en slik prioritering vurderes som mer kostnadseffektiv/samfunnsøkonomisk lønnsom eller øker måloppnåelsen i byvekstavtalene sammenlignet med riksveitiltak.
Som det går fram av byvekstavtalen for Nord-Jæren, tas det forbehold om årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Prosjektet lå ikke inne i forslaget til statsbudsjett for 2022 fra Solbergregjeringen og nådde dessverre ikke opp i den strenge prioriteringen av midler for 2022 til sittende regjering. Muligheten til å starte opp prosjektet i 2022 vil jeg nå se nærmere på, i tett dialog med lokale myndigheter på Nord-Jæren. Byvekstavtalen er basert på porteføljestyring, noe som innebærer at hvis lokale myndigheter mener at prosjektet skal prioriteres i 2022, kan det gjøres ved bruk av f. eks. bompenger eller statlige tilskuddsmidler (belønningsmidler). Dette vil kunne innebære at evt. andre prosjekter i porteføljen må skyves ut i tid.