Skriftlig spørsmål fra Himanshu Gulati (FrP) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:588 (2021-2022)
Innlevert: 05.12.2021
Sendt: 06.12.2021
Besvart: 13.12.2021 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Himanshu Gulati (FrP)

Spørsmål

Himanshu Gulati (FrP): Hvor mange færre bør etter kunnskapsministerens mening ta opp fag gjennom privatisteksamensordningen for at vi skal være på et fornuftig nivå, og har hun noen konkrete forslag til tiltak (utover generelle tanker om å forbedre rådgivningen og å tilpasse utdanningen) som kan forbedre den offentlige skolen og gjøre at langt flere elever går ut av den videregående skolen med den nødvendige kunnskapen, kompetansen og ferdighetene for å komme inn på ønsket studie?

Begrunnelse

Under overskriften "Vil ha færre privatister: − Betaler seg til bedre karakterer" hadde VG nylig en sak med statsråden, hvor hun blant annet sier: "– Men det er etter min mening for mange som tar opp fag nå. Det ønsker jeg å se nærmere på."
Hun angriper i artikkelen flere sider ved dagens privatistordning og aktørene som tilbyr opplæring ifm. privatisteksamener.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Antall privatisteksamener har økt de siste årene og har nå et stort omfang. Dette er problematisk av flere grunner. Unge kommer senere ut i utdanning og arbeidsliv, og det krever til dels store ressurser både for den enkelte og for fylkeskommunene som skal gjennomføre eksamenene. Det er heller ikke alle som har råd til å gå på dyre privatskoler. Jeg er derfor bekymret for at privatistsystemet går utover lik tilgang til utdanning.
At så mange bruker tid og ressurser på å forbedre karakterene sine fra videregående gir også grunn til å stille spørsmål ved om overgangen mellom videregående opplæring og universitets- og høyskolesystemet fungerer bra nok. Som representanten peker på har jeg allerede løftet frem noen mulige løsninger som f.eks. bedre rådgiving og karriereveiledning. Bedre karriereveiledning kan hjelpe ungdom til å gjøre gode og mest mulig velinformerte valg – både om hvilke fagkombinasjoner de trenger og om den store bredden av utdannings- og yrkesmuligheter som finnes. Vi har også satt ned et offentlig utvalg som skal se på opptakssystemet til høyere utdanning.
Representanten stiller spørsmål om hvor mange privatister som er et fornuftig nivå. Mitt mål er ikke å fjerne ordningen som sådan, men at færrest mulig skal ha behov for å benytte seg av dyre privatskoler for å forbedre karakterene sine eller ta nye fag. Jeg ønsker ikke at unge skal komme inn i en spiral med forbedringseksamener og poengsanking for å komme inn på studier. Jeg jobber nå med å få enda mer kunnskap om privatistordningen og vil komme tilbake til hva jeg tenker kan være forslag til videre oppfølging.