Skriftlig spørsmål fra Alfred Jens Bjørlo (V) til finansministeren

Dokument nr. 15:605 (2021-2022)
Innlevert: 07.12.2021
Sendt: 08.12.2021
Besvart: 16.12.2021 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Alfred Jens Bjørlo (V)

Spørsmål

Alfred Jens Bjørlo (V): I prop. 1 LS (21-22) Skatter, avgifter og toll er det foreslått ei endring i praksis for verdsetjing av oppdrettskonsesjonar, med ein hovudregel om at alle oppdrettskonsesjonar (også konsesjonar erverva før 1998) skal verdsetjast til omsetjingsverdi, og dermed inngå i grunnlaget for formueskatt. For eit oppdrettselskap med 1 konsesjon erverva før 1998 og anslagsvis 50 mill. NOK i øvrige verdiar i selskapet:
Kor stor skilnad vil det vere i berekna skatt i 2022 mellom skatteopplegget foreslått av Regjeringa Solberg i prop. 1 LS?

Begrunnelse

I budsjettavtalen til regjeringa med SV er det foreslått endringar i både verdsettingsrabatt for aksjar og driftsmiddel, endra satsar i formuesskatten, og auka utbytteskatt. Endringane i skattesatsar gjer at endringa av verdsettingen av opprettskonsesjonar får ein langt høgare skattemessig konsekvens for opprettselskaper enn Solberg-regjeringa foreslo i budsjettforslaget sitt.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: I Noreg har vi eit godt velferdstilbod til folk, uansett kvar dei bur. Slik vil vi at det skal halde fram med å vere. Men det krev at vi alle er med og bidreg til fellesskapet. Denne regjeringa ynskjer å omfordele meir enn Solberg-regjeringa. Vanlege folk med vanlege inntekter skal betale mindre skatt, medan dei med størst inntekter og formuar skal bidra litt meir. Då blir skattesystemet meir rettferdig, samstundes som vi kan tilby gode velferdstenester i heile landet.
Representanten Bjørlo si eiga regjering, Solberg-regjeringa, foreslo å oppheve ein praksis som har etablert seg, der det ikkje vert betalt formuesskatt for fiskeri- og oppdrettsløyve erverva før 1998. Denne regjeringa har vidareført dette framlegget i budsjettet sitt. Framlegget inneber ei viktig opprydding i formuesskatten når det gjeld oppdrettsløyve. Det vert teke tak i ein uheldig praksis som bidreg til å hole ut grunnlaget for formuesskatt, og inneber ei vilkårleg ulik behandling av ulike skattepliktige. Tidspunktet for erverv av eit løyve bør ikkje vere avgjerande for skatteplikta. Det bør heller ikkje vere slik at formuesverdiane i unoterte selskap kan ha ein langt lågare verdi enn reelt sett tilsvarande verdiar i børsnoterte selskap.
Formuesskatt styrker omfordelinga av inntekter og jamnar ut forskjellar i formue. Formuesskatten aukar fyrst og fremst for høginntektsgruppene og for dei med store formuar. Samstundes må om lag 32 300 færre betale formuesskatt samanlikna med referansen for 2022 sidan botnfrådraget vert auka.
Representanten spør om berekna skatt i 2022 for eit oppdrettselskap med 1 konsesjon erverva før 1998 og om lag 50 mill. kroner i verdiar elles i selskapet. Det er lagt til grunn at eigaren har aksjar for 50 mill. kroner før verdsetjingsrabatt. Det er vidare lagt til grunn ein standard konsesjon på 780 tonn maksimal tillat biomasse (MTB), og at denne konsesjonen har ein marknadsverdi på om lag 170 mill. kroner. Samla formuesverdi er dermed 220 mill. kroner. Det er ikkje teke omsyn til at formuesskatten er ein skatt på netto formueverdiar etter gjeld og at eigaren kan få frådrag for eventuell gjeld, som vil redusera formuesverdien og den totale formueskatten. Det er berekna at formuesskatten i 2022 vil auka med om lag 900 000 kroner samanlikna med skatteopplegget frå regjeringa Solberg i Prop. 1 LS (2021-2022). Det er då teke omsyn til verknadene av dei ulike formuesskatteendringane for 2022 inkludert endringane i budsjettavtalen. Det er ikkje teke omsyn til auken i utbytteskatt eller annan inntektsskatt, då det i spørsmålet ikkje vert opplyst om det vert delt ut utbytte eller om andre inntektsforhold.