Olaug Vervik Bollestad (KrF): Regjeringen Støre har kuttet bevilgningen til Barnas transportplan, kap. 1320 post 66 «Tilskudd til tryggere skoleveier og nærmiljøer», med 20 mill., det vil si en halvering av den nye tilskuddsordningen i 2022.
Betyr dette at regjeringen ikke vil satse på Barnas transportplan, eller kan statsråden garantere at det vil bli bevilget mer penger i 2023?
Begrunnelse
I Meld. St. 20 (2020–2021) Nasjonal transportplan 2022–2033 er det et eget kapittel om Barnas transportplan der det bl.a. omtales tiltak som skal bedre trafikksikkerheten for barn og unge i perioden 2022–2027. For å følge opp Barnas transportplan ble det i prop. 1S bevilget 40 mill. kr til en ny tilskuddsordning for tryggere skoleveier og nærmiljøer på kap. 1320 Statens vegvesen, post 66 Tilskudd til tryggere skoleveier og nærmiljøer.
Trygge skoleveier og nærmiljøer er viktig for barn og unge. Tilskuddsordningen var ment til å stimulere til lokalt arbeid for nettopp dette og støtte opp under målet om at flere barn skal sykle eller gå til skolen. Langsiktig arbeid med å redusere trafikkulykker har gitt spesielt gode resultater når det gjelder barn og unge. I 1969 ble 103 barn drept i trafikkulykker. I 2019 var det for første gang ingen barn som ble drept i trafikken. I 2020 omkom imidlertid to barn i trafikken, noe som viser at arbeidet fortsatt må ha prioritet.