Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:627 (2021-2022)
Innlevert: 09.12.2021
Sendt: 10.12.2021
Besvart: 17.12.2021 av barne- og familieminister Kjersti Toppe

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Er det, som barnelovutvalget har slått fast, at det i flere tilfeller er slik at tvangsbot ikke har effekt i forhold til brudd på avtale om samvær, altså samværshindring, og hva har i så fall statsråden og regjeringen tenkt å gjøre med dette i forhold til regelverk for å sikre seg at Stortingets lover og angjeldende vedtak blir fulgt også når nytt forslag til barnelov blir lagt fram?

Begrunnelse

Den 26. november dette år leverte jeg inn et spørsmål til statsråd Toppe angående samværshindring og evt., sanksjonsmuligheter overfor de foreldre som driver med denne formen hindring av barn og annen foreldres rettigheter. Venstre ser ikke at ministeren svarer på essensen i vårt spørsmål angående overholdelse av lover og regler og intensjonen i Stortinget sine vedtak. Tiltakene som skisseres gir ikke egentlig noen løsning på problemet med samværshindring. Barnelovutvalget adresserte dessverre også samværshindring uten å foreslå noen løsning på utfordringene. Samværshindring har store negative konsekvenser for barnet og den av foreldrene som rammes. Dette er en gammel og kjent problemstilling, men heldigvis kommer det nå mer og mer forskning som understøtter både barnets behov for kontakt med begge foreldre, samt de skadelige konsekvensene av at samværet saboteres. Barnelovsutvalget problematiserte dagen sanksjonsmidler ved samværshindring, nemlig tvangsmulkt. Der anførte utvalget at det er flere situasjoner hvor tvangsbot ikke har effekt, enten fordi den ikke ilegges grunnet at det ikke er til barnets beste at bostedsforelder får dårligere økonomi eller fordi den rett og slett ikke kan inndrives grunnet at namsmannen ikke kan ilegge trekkpålegg.
Representanten ser nyansene og hvor kompliserte slike saker er. De handler om følelser og familie. Det er selvsagt viktig som statsråden påpeker i sitt svar at man i høyere grad prøver alle virkemidler som mekling, konfliktløsing og oppfølgning. Når Stortinget tidligere likevel har vedtatt lover og praksis på området er det vel fordi Stortinget ønsker at disse etterfølges.

Kjersti Toppe (Sp)

Svar

Kjersti Toppe: Barn har ein grunnleggjande rett etter barnelova til samvær med begge foreldra. Barnelova har reglar om tvangsgjennomføring som har til føremål å sikre at denne retten blir realisert ved at avtaler og avgjerder om samvær blir respektert og følgd opp.
Barnelovutvalet leverte utgreiinga NOU 2020: 14 Ny barnelov 4. desember 2020. Utvalet hadde i tillegg til mandatet fått i oppdrag å vurdere sanksjonar ved hindring av samvær. Eg delar ikkje oppfatninga til representanten om at barnelovutvalet har slått fast at tvangsbot ikkje har effekt for å hindre brot på avtale om samvær. I utgreiinga føreslår utvalet å vidareføre tilgangen til å bruke tvangsbot for å tvangsfullbyrde avtaler og avgjerder om samvær, og skriv at «[t]vangsbot er et virkningsfullt virkemiddel som kan bidra til oppfyllelse i henhold til avtale eller avgjørelse, samtidig er det lite inngripende overfor barnet», sjå NOU 2020: 14 punkt 15.10.3.
Eg har ikkje grunnlag for å seie at reglane om tvangsbot ikkje har effekt. Særleg den preventive effekten av reglane er vanskeleg å måle. Dette er noko eg vil sjå nærmare på under oppfølginga av NOU 2020:14. Det kan tenkjast tilfelle kor tvangsbot ikkje er eit hensiktsmessig verkemiddel, mellom anna i tilfelle kor den som hindrar samvær ikkje har pengar til å betale boten. Tvangsbot er såleis ingen garanti for at samværshindring ikkje skjer. Eit anna tiltak for å få gjennomført samvær som det stundom vises til som meir effektivt, er fysisk henting av barnet. Fleirtalet i Barnelovutvalet gjekk ikkje inn for eit slik tiltak då dei meinte det er svært inngripande og vil vera ein uforholdsmessig stor påkjenning for barnet og foreldra, jf. NOU 2020: 14 punkt 12.7.6.
Samværshindring er vanskelege saker, kor det ofte kan vere djupe og langvarige ueinigheiter knytte til omsorgsløysinga for barnet. Å finne tiltak i desse sakene som er effektive, samstundes som dei ikkje rammer barnet på ein negativ måte, kan vera krevjande. Det er heller ikkje gitt at regler om tvangsgjennomføring bør vera løysninga for alle desse sakene. Når det er usikkert kva samværshindringa skuldast, og det er ueinigheit om hindringa er rettkomen, er dette konfliktar som domstolane er best egna til å vurdere. Domstolane vil kunne greie ut omsorgssituasjonen nærare, og vurdere kva som er barnets beste i den einskilde saka.
Som eg skreiv i svaret på representantens spørsmål nr. 502, arbeider departementet no med å følgje opp NOU 2020:14, og oppmodningsvedtaka nr. 714 og nr. 715 (2020-2021) frå Stortinget om samværshindring. Det er difor for tidleg å seie noko om kva tiltak som kan vere aktuelle.