Erlend Larsen (H): Hvordan vil statsråden ta hensyn til den forventede utviklingen innen elektrisk luftfart i arbeidet med å finne en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området?
Begrunnelse
Utviklingen innen elektrisk luftfart vil gjøre det mer miljøvennlig, rimeligere og enklere å fly småfly. Miljø- og klimagevinstene ved bruk av elektriske fly er beregnet som store. Støynivået vil reduseres vesentlig og de direkte utslippene av klimagasser vil bli eliminert. Videre er det forventet at kostnadene for drivstoff og vedlikehold på flyene vil reduseres betraktelig. På denne bakgrunn er det forventet at etterspørselen etter småfly som transportform vil øke.
Samtidig med den teknologiske utviklingen er det et behov for å etablere en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området. I god tid før Forsvaret avslutter sin drift ved Kjeller flyplass skal regjeringen derfor presentere en slik løsning, i tråd med stortingets vedtak om en permanent løsning for småflyaktiviteten i Oslo-området (Dokument 8:241 S (2020-2021), Innst. 543 S (2020-2021)).
Når samferdselsmyndighetene skal etablere en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området bør konsekvensene av den ventede utviklingen innen elektrisk luftfart være en del av beslutningsgrunnlaget. Småfly i dag er i gjennomsnitt cirka 40 år, noe som betyr at flertallet av luftfartøy fortsatt baserer seg på gårsdagens motorkonstruksjoner og byggemetoder. Ifølge Det europeiske flysikkerhetsbyrået (EASA) vil urban lufttrafikk, Urban Air Mobility (UAM), bli en virkelighet i Europa om bare tre til fem år.
Resultatene av den teknologiske utviklingen vil skje på de minste flytypene først. Elektriske fly er nå under utvikling både hos store og små produsenter, og utviklingen går svært raskt. Denne høsten foretok for eksempel Rolls Royce testflygninger med sin prototype «Spirit of Innovation». Her hjemme står Norges Luftsportsforbund (NLF) som eier av Pipistrel Velis Electro, det første sertifiserte el-flyet i landet, som er anskaffet og driftes i et samarbeidsprosjekt med Avinor, SAS, Widerøe, og klimastiftelsen ZERO.
Flystøy har skapt lokale konflikter. El-flyene som er på vei vil gjøre det mulig å sette lavere støygrenser ved godkjenning av mindre flyplasser.