Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:635 (2021-2022)
Innlevert: 10.12.2021
Sendt: 10.12.2021
Besvart: 17.12.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Hvordan vil statsråden ta hensyn til den forventede utviklingen innen elektrisk luftfart i arbeidet med å finne en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området?

Begrunnelse

Utviklingen innen elektrisk luftfart vil gjøre det mer miljøvennlig, rimeligere og enklere å fly småfly. Miljø- og klimagevinstene ved bruk av elektriske fly er beregnet som store. Støynivået vil reduseres vesentlig og de direkte utslippene av klimagasser vil bli eliminert. Videre er det forventet at kostnadene for drivstoff og vedlikehold på flyene vil reduseres betraktelig. På denne bakgrunn er det forventet at etterspørselen etter småfly som transportform vil øke.
Samtidig med den teknologiske utviklingen er det et behov for å etablere en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området. I god tid før Forsvaret avslutter sin drift ved Kjeller flyplass skal regjeringen derfor presentere en slik løsning, i tråd med stortingets vedtak om en permanent løsning for småflyaktiviteten i Oslo-området (Dokument 8:241 S (2020-2021), Innst. 543 S (2020-2021)).
Når samferdselsmyndighetene skal etablere en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området bør konsekvensene av den ventede utviklingen innen elektrisk luftfart være en del av beslutningsgrunnlaget. Småfly i dag er i gjennomsnitt cirka 40 år, noe som betyr at flertallet av luftfartøy fortsatt baserer seg på gårsdagens motorkonstruksjoner og byggemetoder. Ifølge Det europeiske flysikkerhetsbyrået (EASA) vil urban lufttrafikk, Urban Air Mobility (UAM), bli en virkelighet i Europa om bare tre til fem år.
Resultatene av den teknologiske utviklingen vil skje på de minste flytypene først. Elektriske fly er nå under utvikling både hos store og små produsenter, og utviklingen går svært raskt. Denne høsten foretok for eksempel Rolls Royce testflygninger med sin prototype «Spirit of Innovation». Her hjemme står Norges Luftsportsforbund (NLF) som eier av Pipistrel Velis Electro, det første sertifiserte el-flyet i landet, som er anskaffet og driftes i et samarbeidsprosjekt med Avinor, SAS, Widerøe, og klimastiftelsen ZERO.
Flystøy har skapt lokale konflikter. El-flyene som er på vei vil gjøre det mulig å sette lavere støygrenser ved godkjenning av mindre flyplasser.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det er en forventning innen luftfartsbransjen at utviklingen av elektriske fly vil "starte i det små", og at det etter hvert som teknologien forbedres og erfaringer vinnes, vil utvikles større fly. Tidspunktet for realisering av elektriske fly i storskala, både i småflytrafikk og som passasjerfly, er for øvrig omdiskutert. De fleste fly- og flymotorprodusenter har aktiviteter knyttet til elektrifisering per i dag.
I Hurdalsplattformen er regjeringen tydelig på at det må komme ytterligere statlige virkemidler som driver frem en mer miljøvennlig luftfart.
Avinor fikk tidligere i år i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å utrede en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området. Departementet mottok utredningen denne uken. I tråd med mandatet for utredningen er det dagens behov som er lagt til grunn for vurderingene, men utredningen peker også på utviklingen med elektrifisering av fly og forhold som bør vurderes i den forbindelse. Departementet vil fremover vurdere hvordan utredningen skal følges opp.
Departementet har i arbeidet med den kommende stortingsmeldingen om en nasjonal luftfartsstrategi bedt Norges Luftsportforbund (NLF) om en vurdering av hva elektrifiseringen vil si for bruken av småfly som allmenn transportform. Departementet er kjent med at NLF som en følge av dette har initiert en egen utredning om temaet, og departementet imøteser den som et innspill til arbeidet med luftfartsstrategien.