Skriftlig spørsmål fra Dagfinn Henrik Olsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:641 (2021-2022)
Innlevert: 10.12.2021
Sendt: 10.12.2021
Besvart: 16.12.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Dagfinn Henrik Olsen (FrP)

Spørsmål

Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Delparsellene E6 sør mot Nord-Trøndelag grense må ferdigstilles, E6 Helgeland Sør må prioriteres og bygges snarest.
Hva er statsrådens plan og når kan det forventes en ferdigstillelse av de gjenstående parseller?

Begrunnelse

E6 er eneste statlige gjennomgående hovedveg på Helgeland, som er en smal og langstrakt del av landet. E6 bør ha god gjennomgående standard. De siste parsellene på E6 Helgeland nord ble åpnet høsten 2019. Helgeland sør, nord for Mosjøen ble åpnet 3. september 2020. Nå gjenstår fullfinansiering og gjennomføring av Svenningelv - Lien, samt de to opsjonsparsellene i Grane kommune, mot Trøndelag grense.
Strekningen Svenningelv - Lien må fullfinansiere da dette ikke er en opsjonsparsell.
Her er det krevet inn bompenger i en del år og dersom prosjektet ikke igangsettes er dette et avtalebrudd med hensyn til bompengeavtalen.
For at E6 Helgeland skal ha sammenhengende og god standard må også opsjonsparsellene i Grane kommune, mot Trøndelag grense finansieres. På strekningene er det problempunkter, samt smal og svingete veg. Når standarden på E6 for øvrig blir god, vil strekningene skille seg negativt ut. Disse to parsellene har ligget inne i NTP som opsjonsparseller og har vedtatte reguleringsplaner.
E6 Helgeland er av nasjonal og regional betydning for både næringsliv og for trafikksikkerhet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: E6 Helgeland har stor betydning både for næringsliv, trafikksikkerhet og lokalsamfunnet. Siden 2013 har det blitt gjennomført en omfattende utbygging av E6 på Helgeland fra grensen til Trøndelag og opp til Saltfjellet. Totalt er det bygd ut 127 km ny E6 i perioden mellom 2013 og 2020.
Per dags dato gjenstår noen strekninger i Grane kommune. For strekningen Svenningelv-Lien er imidlertid finansieringen avklart. Det ble inngått kontrakt med entreprenør i september i år og de fysiske arbeidene antas startet opp i januar 2022, og ferdigstilt høsten 2025.
De såkalte «opsjonsparsellene», altså strekningene Trøndelag grense-Majahaugen og Flyum-Kappfjellia, ble tatt ut av prosjektet som følge av et behov for å tilpasse prosjektet til vedtatt kostnadsramme. Statens vegvesen opplyser at strekningene er ferdig planlagte og vurderes opp mot andre tiltak i 2022. Statens vegvesen gjør løpende vurderinger av framdrift og behov innenfor hele sin investeringsportefølje opp mot de tilgjengelige økonomiske rammene.