Skriftlig spørsmål fra Kari-Anne Jønnes (H) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:695 (2021-2022)
Innlevert: 15.12.2021
Sendt: 16.12.2021
Besvart: 05.01.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe

Kari-Anne Jønnes (H)

Spørsmål

Kari-Anne Jønnes (H): Nysgjerrigper, Forskningsrådets forskerkonkurranse for barn, står i fare for å forsvinne på grunn av kutt. Dette er det eneste systematiske tilbudet for barn som vil forske i skolen.
Hva mener statsråden om prosjektet Nysgjerrigper, og vil statsråden vurdere å finansiere prosjektet på annen måte slik at elevers hverdagsspørsmål fortsatt kan få vitenskapelige ben å gå på?

Ola Borten Moe (Sp)

Svar

Ola Borten Moe: Jeg er enig med representanten om betydningen av å legge til rette for barns vitenskapelige utvikling. Nysgjerrigper er en sentral del av Kunnskapsdepartementets satsing på dette. Kunnskap om vitenskapelig metode og kritisk tenkning blir stadig viktigere og skolen er en viktig arena for utvikling av disse ferdighetene. Nysgjerrigper skal bidra til at elever i grunnskolen kan lære om forskning og prøve å forske selv. De tilbyr også flere læringsressurser til lærere som de kan bruke i undervisningen.
Det er Kunnskapsdepartementet som finansierer Nysgjerrigper over sin bevilgning til Norges Forskningsråd. Det er ikke kuttet i departementets bevilgning til Nysgjerrigper verken i 2021 eller 2022.
Fra 1. januar 2022 vil Forskningsrådet imidlertid gjøre flere endringer i Nysgjerrigper. Konkurransen avsluttes og de vil heller ikke lenger gi ut Nysgjerrigper-bladet. Bakgrunnen er at mindre enn én prosent av norske skolebarn deltar årlig i Nysgjerrigper-konkurransen og lærerne har gitt tilbakemelding om at konkurransen er for ressurskrevende å delta på. Isteden har lærerne ønsket at Forskningsrådet skal tilby flere digitale ressurser og flere kurs til skolene slik at de får støtte til å levere på ny læreplan. Som et svar på denne tilbakemeldingen har Forskningsrådet gått inn for å vri om på det digitale tilbudet i Nysgjerrigper og utvikle flere undervisningsopplegg og kurs for opplæring i vitenskapelig metode. Tilbudet utvides samtidig til hele grunnskolen, fra 1. til 10. trinn. Målet er at enda flere lærere og elever får nytte av Nysgjerrigper i årene som kommer.
Nysgjerrigper-bladet erstattes ikke. Isteden oppfordres skolene til å bruke ung.forskning.no. Forskning.no er en nettavis for norske og internasjonale forskningsnyheter og har et betydelig tilbud til barn og unge gjennom ung.forskning.no. Forskning.no er uavhengig, og er finansiert gjennom medlemskap av 80 norske forskningsinstitusjoner. Det er de ansatte på disse forskningsinstitusjonene som i stor grad bidrar med artikler og innlegg om egen forskning. Det er dermed en viktig del av formidlingsoppdraget til forskningsmiljøene og finansieres gjennom offentlige bevilgninger til disse institusjonene.