Skriftlig spørsmål fra Kathy Lie (SV) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:699 (2021-2022)
Innlevert: 16.12.2021
Sendt: 16.12.2021
Besvart: 22.12.2021 av kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen

Kathy Lie (SV)

Spørsmål

Kathy Lie (SV): Kompensasjonsordningen for kulturlivet har noen særskilte begrensinger, som maksbeløp på utbetaling på 3,5 millioner og at det skal utvises kulturfaglig skjønn ved behandling av søknaden. Det fører til underlige utslag i en bransje som ellers næringsmessig godt, som for eksempel for Folketeatret som normalt har over 20 millioner i inntekt bare i desember.
Vil statsråden rydde i dette når detaljene i ordningen utarbeides?

Begrunnelse

I kompensasjonsordningen for kulturlivet er det lagt inn en begrensning på utbetaling på 3,5 millioner – helt uavhengig hvor stor institusjonen som søker er. Det betyr at store og viktige kulturnæringer som festivaler og teater, ikke er i nærheten av å motta kompensasjon for frafall av inntekt, og dermed heller ikke kan betale ut lønn eller honorar til sine ansatte.
Saksbehandlingen av kulturnæringene går også sakte og er lite forutsigbare fordi det er lagt inn et forbehold om at Kulturrådet skal utvise kulturfaglig skjønn ved utbetaling. Mens dette er et fornuftig prinsipp ved behandling av søknader i ordinære tildelinger av offentlige midler, er det vanskelig å forstå hvorfor dette skal gjelde ved kompensasjon for bortfall av næringsinntekt.
Populære, og viktige kulturinstitusjoner- og foretak som normalt har stor omsetning og blir hyppig brukt rammes på denne måten nettopp av at de er vellykket som næring, samtidig som de har kultur i navnet sitt. Dette er næringer som er viktige arbeidsplasser, som videreutvikler og skaper kultur og som byr på gode kulturopplevelser for svært mange. Ved å gi kulturnæringen dårligere ordninger enn andre næringer, risikerer vi å miste en svært viktig del av kulturbransjen.

Anette Trettebergstuen (A)

Svar

Anette Trettebergstuen: Først har jeg lyst til å si at jeg vet at det kulturlivet aller helst vil er å utøve sin aktivitet som normalt. Stigende smittetall tillater dessverre ikke det, og vi er derfor nødt til å ha tiltak som bremser smitten. Men vi skal samtidig ha hjelpetiltak så lenge pandemien varer, og vi ser også smittetiltak og kompenserende tiltak i sammenheng.
Eksisterende virkemiddelapparat skal styrkes med 300 millioner kroner til fordeling, og vi øker støtten til musikk- og scenekunstinstitusjoner og museer som ikke omfattes av andre støtteordninger med 100 millioner kroner.
Regjeringen har også besluttet å videreføre og styrke de to koronastøtteordningene for kultursektoren inn i 2022 med 300 millioner kroner til stimuleringsordningen og 400 millioner kroner til kompensasjonsordningen for kulturarrangement.
Stimuleringsordningen skal gjeninnføres uendret med virkning fra 8. desember og ut første kvartal i 2022. Vi skal også legge fram en ny og forbedret kompensasjonsordning, denne ordningen vil gjelde fra 1. november.
Jeg er i tett dialog med kultursektoren og lytter til deres behov når det gjelder endringer i kompensasjonsordningen. Ordningen skal nå endres slik at det gis kompensasjon på bakgrunn av tapt omsetning istedenfor kompensasjon for uunngåelige kostnader. Denne endringen tar høyde for at mange kulturbedrifter har en sirkulær økonomi der stor inntjening i høysesong (jul og festivalsommer) finansierer ulike utgifter i roligere perioder av året. I tillegg til dette økes kompensasjonsgraden til 70 prosent av tapte inntekter.
Vi har ikke foreslått noen endring i støttetaket på 3,5 millioner kroner. Grunnen til dette er vårt kulturpolitiske mål om at ordningen skal nå flest mulig aktører.
Ordningen skal på høring, og den må også godkjennes av ESA før den kan trå i kraft.
Jeg gjør oppmerksom på at kompensasjonsordningen, i motsetning til stimuleringsordningen, er rettighetsbasert, slik at alle som oppfyller kravene i forskriften har rett til støtte. I stimuleringsordningen fastsettes tilskuddsvedtak etter en skjønnsmessig helhetsvurdering der det blant annet legges vekt på god geografisk spredning, mangfold av kulturuttrykk og at kulturtilbudet oppleves som tilgjengelig og relevant for publikum.
Avslutningsvis vil jeg slutte meg til at dette er næringer som er viktige arbeidsplasser, som videreutvikler og skaper gode kulturopplevelser for svært mange. Det er nettopp derfor så viktig for meg at bransjen ivaretas med gode og treffsikre ordninger.