Guri Melby (V): Er det slik at regjeringen gjennom disposisjonene til Forskningsrådet kutter i bevilgningene til Nysgjerrigper-programmet for 2022, og vil statsråden gjøre noe for å unngå at Nysgjerrigper legges ned?
Begrunnelse
I en verden som i stadig større grad preges av alternative fakta og motstand mot vitenskapelige metoder, må vi ikke ta fra barn muligheten til å være en nysgjerrige og forske.
Norge er i en særstilling internasjonalt ved å ha hatt en forskerkonkurranse for barnetrinnselever over lang tid. Satsingen kalles Nysgjerrigper. Konkurransen har foregått siden 1990, på tvers av fag, organisert av Forskningsrådet.
Forskningsrådet har nylig gått ut med melding til de som arbeider med ordningen om at forskningskonkurransen Nysgjerrigper er avlyst våren 2022. Rådet slår fast at Nysgjerrigper ikke lenger vil bli tilbudt en forskningskonkurranse for barn. Sterke faglige og pedagogiske ressurser har uttrykt uro for Forskningsrådet sitt kutt i Nysgjerrigper og med det forskningssatsningen rettet inn mot barn og unge i skolen.
For oss er det viktig at elever skal mulighet til å forske i skolen og at de skal ha reell mulighet til å utforske problemstillinger de selv har laget. Det kan også være motiverende at denne konkurransen blir løftet opp ut over deres eget klasserom og opp på nasjonalt nivå og at de kan få svar på spørsmål og tilbakemelding ifra ekte forskere. De nye læreplanene oppfordrer også til slik forskning og fordypning i fag i skolen. Mer enn noen sinne er det slik representanten ser det viktig å kunne forholde seg kritisk og reflektert til verden. Derfor er det merkelig om vi skulle fjerne en av de gode verktøyene vi har for å bygge opp kritisk sans og refleksjon i skolen. Kutt i det eneste systematiske nasjonale tilbudet for barn som vil forske i skolen strider både mot behovene i tiden samt den nye læreplanen.