Skriftlig spørsmål fra Ingvild Wetrhus Thorsvik (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:742 (2021-2022)
Innlevert: 20.12.2021
Sendt: 20.12.2021
Besvart: 03.01.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Ingvild Wetrhus Thorsvik (V)

Spørsmål

Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): Hvilke tiltak vil samferdselsministeren sette i verk for å forhindre langvarige blokkeringer av europaveiene på Agder som følge av varslede snøfall, samt forhindre alvorlige følger for fremtidig trafikkavvikling og beredskap?

Begrunnelse

Tirsdag for to uker siden var det store problemer på veiene øst i Agder. Det var stillestående kø i timevis på E18, og oppimot 2500 biler stod fast ved Tvedestrand. Flere bilister ble evakuert av Røde Kors og politi, og menneskeliv kunne ha gått tapt. Nå rettes det krass kritikk mot veimyndighetene for dårlig beredskap.
Det samme skjedde mellom Grimstad og Kristiansand i 2007, og brøyteberedskapen har skapt utfordringer på E18 og E39 i Agder flere ganger siden. Denne type kritiske situasjoner på riksvegene er svært bekymringsverdig, og burde vært unngått.
I tillegg til at vanlig trafikk stopper opp, har dette alvorlige følger for alminnelige beredskapsfunksjoner som brann, ambulanse og politi. Stillestående kø er særlig problematisk for el-bilbilister, som ikke har tilgang til lading mens man står i kø.
Avdelingsdirektør for Statens vegvesen uttaler selv at det gikk for lang tid før det ble gjennomført tiltak, og uttaler videre at:

«Situasjonsforståelsen og kommunikasjonen mellom Nye Veier, Statens vegvesen og politiet var ikke der den burde være i en startfase.»

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det vil være utfordringer med framkommeligheten på vegnettet når det snør kraftig. Dette gjelder også for E18, men det må kunne legges til grunn at beredskapen fungerer slik at framkommelighetsutfordringene ikke blir så store at det er behov for operasjoner ledet av Politiet for å sikre liv og helse.
Det er gjennomført interne evalueringer i Statens vegvesen og Nye Veier AS av den uønskede hendelsen tidligere i desember. Både Statens vegvesen og Nye Veier AS var varslet om og hadde forberedt seg med mannskap og materiell for å håndtere det store snøfallet. Flere uheldige omstendigheter førte likevel til flere stans i trafikken og kø som igjen ble til hinder for brøyting av veien.
Evaluering i ettertid viser at situasjonen kunne ha blitt håndtert annerledes med et sannsynlig bedre utfall. Det pekes blant annet på behov for bedre varslingsrutiner og økt samvirke på operasjonelt nivå mellom Statens vegvesen, Nye Veier AS, fylkeskommunen og Politiet. Jeg er kjent med at det nå er etablert en gruppe med de ulike vegeierne som samordner sine aktiviteter ved lignende hendelser framover.
Jeg er også kjent med at Statsforvalteren i Agder arbeider med en evaluering av beredskapen i området knyttet til det varslede kraftige snøværet 7. – 10. desember. Jeg legger til grunn at situasjonen som oppsto på E18 vil bli en sentral del av statsforvalterens evaluering, og at denne evalueringen, sammen med de interne evalueringene fra SVV og NVAS, også vil gi nyttige innspill til arbeidet for bedre beredskap.
Det er flere forhold som har innvirkning på sårbarheten i vegnettet vinterstid, herunder trafikkmengden, vegstandarden, valgt driftsstandard, omkjøringsmulighetene, brøyteberedskapen, bergingskapasiteten og tungbilkontrollen.
De trafikale følgene av snøfallet i desember i år viser at Agder har sårbarheter i vegnettet ved store snøfall. Dette er også godt kjent fra tidligere. Det har gjentatte ganger oppstått utfordringer i partier med krevende stigningsforhold: Vest i Agder flere steder mellom Flekkefjord og Kristiansand og øst i Agder ved Østerholtheia. Den siste hendelsen som startet 7. desember, viser også en tydelig sårbarhet i vinterdriften på to felts veg med midtrekkverk hvor bilberging kan være tidkrevende og føre til kødannelser.
Statens vegvesen og Nye Veier AS peker på at med firefelts E18 og E39 gjennom hele Agder vil utfordringene på vinterstid bli langt mindre. De viser til erfaringene med ny firefelts E18 mellom Kristiansand og Grimstad som åpnet i 2009. Flere nye strekninger med firefelts veg er under bygging og planlegging. F.eks. åpnet ny E39 mellom Døle bru og Mandal 22. desember i år. Det vil fjerne et parti med krevende stigningsforhold. Strekningen videre østover fra Døle bru til vest for Kristiansand by, åpnes i 2022 og vil ytterligere fjerne partier med krevende stigninger. Det samme vil strekningen Mandal – Lyngdal øst hvor reguleringsplanforslaget er på høring og strekningen Lyngdal øst – Lyngdal vest som er i oppstartsfasen for bygging. Reguleringsplanforslag for E18 Dørdal i Telemark til Tvedestrand i Agder har vært på høring, men her er det noen gjenstående avklaringsbehov. God framdrift i videre planlegging og bygging av E18 og E39 vil ha stor betydning for fremkommeligheten og sikkerheten.