Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:851 (2021-2022)
Innlevert: 10.01.2022
Sendt: 10.01.2022
Besvart: 14.01.2022 av klima- og miljøminister Espen Barth Eide

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Ønsker statsråden å følge opp flertallsforslaget fra Stortinget i 2021 og sørge for at Enova tilrettelegger for fortsatt støtte til etablering av fyllestasjoner for biogass?

Begrunnelse

Enova opplyser om at de avvikler støtteordningen for etablering av fyllestasjoner for biogass fra 15. februar 2022. Totalt er det gitt støtte til etablering av 13 stasjoner. Disse stasjonene befinner seg i det sentrale Østlandet, Stavanger og Trondheim. Enova mener at videre utbygging kan skje på markedsmessige vilkår.
Flere aktører deler ikke denne oppfatningen og Biogass Norge sier det er vanskelig å forstå hvorfor Enova velger å avslutte støtteordningen til fyllestasjoner når den så vidt har kommet i gang.
Fortsatt er det ikke en eneste fyllestasjon nord for Trondheim. Å peke på at markedet skal løse antall fyllestasjoner i det tynnest befolkede området i Norge er ulogisk. Der er det behov for en tyngre satsing. Enovas vedtak undergraver dermed biogass-satsingen i distriktene.
I fjor gjorde Stortinget et flertallsvedtak, med Arbeiderpartiet og Senterpartiet sine stemmer, hvor Stortinget ba regjeringen følge opp Stortingets vedtak om å sikre en enhetlig utbygging av infrastruktur for null- og lavutslippsteknologi. I tillegg legge til rette for en raskere søknadsprosess for gassdistributørene som søker om investeringsstøtte til fyllestasjoner hos Enova, samt umiddelbart forbedre Enovas støtteordning til fyllestasjoner og innkjøp av tyngre kjøretøy med biogass som drivstoff.

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: Innen 2050 skal vi være et lavutslippssamfunn. Biogass er en del av løsningen, og siden bioressursene er begrensede, vil det særlig være viktig å utnytte dem til å kutte utslipp der hvor det ikke finnes andre alternativer.
Gjennom Enova skal staten være med og hjelpe innovative aktører som er villige til å ta risiko for å utvikle en mer klimavennlig næring. Enova er et viktig virkemiddel for å bidra til å modne teknologier slik at de blir bedre og billigere og i neste omgang kan tas i bruk uten støtte.
Støtte fra Enova skal ikke være en vedvarende subsidie, men bidra til varige markedsendringer slik at klimavennlige løsninger på sikt blir foretrukket uten støtte. En viktig del av Enovas arbeid er dermed å vurdere når det er på tide å redusere eller avslutte støtte til en teknologi eller markedssegment. Avslutningen av støtten innebærer dessuten at det frigjøres midler som kan anvendes i andre segmenter, hvor teknologien er mer umoden og behovet for støtte er større.
I Klima- og miljødepartementets Prop 1 S (2021-2022) ble vedtaket spørsmålsstiller viser til ansett som oppfylt. Det ble i forbindelse med omtalen vist til Enovas rolle og daværende programmer. Når det gjelder drivstoffinfrastruktur for utslippsfri transport er Enovas rolle knyttet til en tidlig fase. Enova har over flere år støttet utviklingen av et marked for biogass. Med til sammen nesten 800 millioner kroner har de støttet hele verdikjeden, fra produksjon, gjennom infrastruktur til kjøretøy. Enova har bidratt til en grunnleggende, offentlig fylleinfrastruktur for biogass. Totalt har Enova støttet 13 fyllestasjoner med til sammen 62 mill. kroner. 6 av dem siden anmodningsvedtaket ble fattet. For distribusjon og infrastruktur tilknyttet biogass er teknologien etter Enovas vurdering moden. Frem til 15. februar i år er det fortsatt mulig å søke om støtte til fyllestasjoner, her forventer Enova flere søknader. Enova opplyser dessuten om at de allerede har søknader til behandling.
Fyllestasjoner er svært avhengig av volum for å kunne driftes lønnsomt. Enova har derfor gitt tilsagn om 51 millioner kroner i støtte til kjøp av 388 gasskjøretøy som bruker biogass siden 2018, 25 mill. kroner til 230 kjøretøy bare i 2021. Selv om teknologi knytta til distribusjon og infrastruktur for biogass nå vurderes som moden, er det er fortsatt behov for støtte for å opprettholde etterspørselen etter biogass. For å bidra til enda flere kjøretøy som går på biogass, forenkler Enova nå sitt støtteprogram for slike kjøretøy. Ved å opprettholde og forenkle støtten til kjøretøy, vil Enova bidra til å øke markedsgrunnlaget for flere fyllestasjoner bygget på kommersielt grunnlag.
En betydelig barriere for bruk av biogass er prisen på gassen, som henger sammen med kostnaden ved produksjonen. Enova kommer derfor fremover til å legge større vekt på innovasjon som reduserer ressursbruk og kostnader i prosjekter de støtter for produksjon av biogass. Dette vil kunne gjøre biogass mer tilgjengelig og rimeligere på markedet, noe som igjen stimulerer til økt andel kjøretøy som benytter biogass og markedsgrunnlaget for fyllestasjoner.
Enova er heller ikke det eneste virkemiddelet som fremmer biogass. Den varslede økningen i CO2-avgiften til om lag 2000 kroner i 2030 vil gjøre biogass konkurransedyktig sammenlignet med fossile drivstoff raskere.