Skriftlig spørsmål fra Linda Hofstad Helleland (H) til næringsministeren

Dokument nr. 15:860 (2021-2022)
Innlevert: 11.01.2022
Sendt: 11.01.2022
Besvart: 18.01.2022 av næringsminister Jan Christian Vestre

Linda Hofstad Helleland (H)

Spørsmål

Linda Hofstad Helleland (H): Vil også næringsministeren oppfordre dagligvarekjedene til mer samarbeid om prisen på utvalgte matvarer?

Begrunnelse

I VG 21. desember gikk Landbruks- og matminister Sandra Borch ut i VG og hevdet at det er en uting at dagligvarekjedene driver priskrig på sesongvarer. Hun ba dermed dagligvarekjedene samle seg om å avlyse priskrigen på tradisjonelle matvarer før jul. Dette gir grunnlag for å spørre om dette også er regjeringens politikk, og om næringsministeren stiller seg bak dette ønsket om mer samarbeid og mindre konkurranse mellom dagligvarekjedene.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Konkurranseforholdene i verdikjeden for mat er utfordrende, med konsentrerte markeder, samt få og store aktører. Svekket konkurranse kan bidra til høyere priser, mindre utvalg og mindre innovasjon. Det fremgår av Hurdalsplattformen at regjeringen vil bedre maktbalansen i verdikjeden for mat. For å oppnå dette er det viktig med effektiv konkurranse i hvert ledd i verdikjeden for mat.
Priskonkurranse kan ha positive virkninger og bidrar til effektiv ressursbruk. Dette kan bidra til lavere priser til forbrukere og mer effektive produsenter. Det er imidlertid viktig å merke seg at prisen på enkelte varer under såkalte "priskriger" ikke nødvendigvis reflekterer kostnadene ved å produsere en vare. I enkelte tilfeller opererer dagligvarekjedene med lave priser på utvalgte varer for å tiltrekke seg kunder til butikken. Dette er vanlig praksis, og noe som ikke bare gjelder landbruksvarer. Effektive priser bør blant annet reflektere kostnaden eller verdien av en vare, men det er til syvende og sist næringsaktørene selv som setter prisen ut til forbruker. Denne prisen vil avhenge av konkurransesituasjonen i markedet, og derfor er det viktig med velfungerende konkurranse i hele verdikjeden.