Skriftlig spørsmål fra Hans Andreas Limi (FrP) til næringsministeren

Dokument nr. 15:891 (2021-2022)
Innlevert: 12.01.2022
Sendt: 12.01.2022
Besvart: 19.01.2022 av næringsminister Jan Christian Vestre

Hans Andreas Limi (FrP)

Spørsmål

Hans Andreas Limi (FrP): Støtteordningen for store publikumsåpne arrangementer gjeninnføres for perioden desember 2021 til mars 2022.
Kan statsråden redegjøre for avklaringer med ESA om innretning på regelverk samt støttenivå og hvilke konsekvenser innretningen av ordningen kan få for forskjellige typer av selskapskonstruksjoner der det søkes om støtte?

Begrunnelse

Det er en bekymring hos aktører i bransjen at støtteordningen for store publikumsåpne arrangementer vil falle inn under regelverket i Temporary framework med en øvre grense for kompensasjon.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Som det fremgår av Prop. 51 S (2021-2022) som ble lagt frem fredag 14. januar 2022, foreslår regjeringen å videreføre støtteordningen for store publikumsåpne arrangementer under EØS-avtalens art. 61(3) b og Temporary Framework avsnitt 3.1 (TF 3.1). Dette støttegrunnlaget lå også til grunn i foregående periode av ordningen.
Bruken av TF 3.1 gir vide muligheter for innretning av støtteordninger, men setter samtidig et tak for maksimal støtte per foretak/konsern. Tidligere har dette vært på 1,8 mill. euro, men i oppdaterte retningslinjer fra EU-kommisjonen for bruk av Temporary Framework av 18. november 2021 er taket satt opp til 2,3 mill. euro. Regjeringen foreslår å heve taket for støtte i støtteordningen for store publikumsåpne arrangementer tilsvarende. Det medfører at foretak/konsern som har fått 1,8 mill. euro i tilskudd fra ordninger som statsstøtterettslig er hjemlet i TF 3.1 maksimalt vil kunne få ytterligere 0,5 mill. euro fra ordninger forankret i samme støttegrunnlag.
Det er primært regelen om tak for støtte som gjelder per foretak og per konsern som kan gi ulike utslag for ulike selskapskonstruksjoner som søker om tilskudd. For eksempel vil et konsern bestående av et morselskap og tre datterselskaper som hver for seg kvalifiserer til støtte kunne få samlet 2,3 mill. euro i tilskudd fra ordninger hjemlet i TF 3.1, mens foretak som ikke er organisert som konsern kunne hver mottatt inntil 2,3 mill. euro, og dermed samlet 6,9 mill. euro. Dette er en konsekvens av regelverket og gjelder også andre hjemmelsgrunnlag under Temporary Framework. Ulike selskapskonstruksjoner behandles for øvrig på likt grunnlag i støtteordningen, som gir tilskudd til arrangør/medarrangør av store publikumsåpne arrangementer uavhengig av foretaksform. Ordningen er åpen for bl.a. interesse- og medlemsorganisasjoner, samvirkelag og stiftelser, i tillegg til aksjeselskaper.
Jeg er kjent med at noen få aktører kan møte taket for støtte som nevnt over, og på denne måten få begrenset utbytte av gjenåpning av ordningen. Samtidig er det slik at dersom vi skulle ha valgt andre statsstøtterettslige hjemmelsgrunnlag, vil det gi andre, og strengere, kriterier for støtte. En endring av hjemmelsgrunnlaget vil derfor med stor sannsynlighet føre til at flere aktører faller utenfor ordningen.
I tilskuddsperioden 5. mars 2020-31. juni 2021 var ordningen hjemlet under EØS-avtalens art. 61(2) b. Dette hjemmelsgrunnlaget setter ikke tak for støtte, men stiller et strengt krav om årsakssammenheng mellom myndighetstiltak og grunnlaget for støtte i støtteordningen. Dersom en skulle gå tilbake til art. 61(2) b som statsstøtterettslig hjemmelsgrunnlag, vil det innebære en ordning hvor kun arrangementer som er direkte i strid med smitteverntiltak, som de formelle antallsbegrensningene i Covid-19-forskriften, vil kunne få støtte. Etter gjeldende smittevernregler er ikke varemesser, markeder o.l. underlagt antallsbegrensninger slik som offentlige arrangementer som definert i Covid-19-forskriften, og vil derfor ikke kunne få støtte under en ordning hjemlet i EØS-avtalens art. 61(2) b.
Et alternativt hjemmelsgrunnlag er Temporary Framework avsnitt 3.12 (TF 3.12). Denne bestemmelsen setter et høyere tak for maksimal støtte per foretak/konsern på 12 mill. euro, og kompensasjon skjer på bakgrunn av udekkede faste kostnader som er påløpt i tilskuddsperioden slik definert i TF 3.12. En kompensasjonsordning basert på dette støttegrunnlaget kan derfor ikke ha samme innretning som dagens støtteordning for store publikumsåpne arrangementer. Samtidig stiller TF 3.12 krav om et omsetningsfall på minimum 30 prosent i tilskuddsperioden sammenlignet med samme periode i 2019. Arrangører av arrangementer som ikke var arrangert i 2019, eller som var arrangert i en annen periode av 2019 vil derfor kunne miste muligheten til støtte.
Til spørsmålet om avklaringer med ESA om innretning på regelverk og støttenivå, kan jeg opplyse om at det 21. desember 2021 ble avholdt et møte mellom embetsverket i Nærings- og fiskeridepartementet og saksbehandlere i ESA om støtteordningen for store publikumsåpne arrangementer. Formålet med møtet var å avklare departementets forståelse av alternative hjemmelsgrunnlag for ordningen, herunder hvilke vilkår som i så fall måtte stilles i støtteordningen. Slike møter inngår i den ordinære saksbehandlingen. Ordningen er foreløpig ikke notifisert.
Regjeringen har valgt å legge avgjørende vekt på at ordningen skal treffe majoriteten av aktørene i målgruppen som er omfattet av støtteordningen. TF 3.1 er etter regjeringens vurdering det støtterettslige hjemmelsgrunnlaget som svarer best til denne ordningens formål.